Tidligere konsernsjef Bjørn Kjos kan begynne å fly Dreamliner med ny logo igjen( Foto: Norwegian)

Norwegian har allerede formulert noen klimamål, men regjeringen kan kreve enda mer før det går inn med 1,5 milliarder kroner i frisk kapital. Bjørn Kjos går inn med 15 prosent av aksjene i Norse Atlantic Airways , mens medgründer i Norwegian Bjørn Kise går inn med 12 prosent. Toppsjef og hovedeier Bjørn Tore Larsen eier 53 prosent av aksjene personlig, og har 10 prosent gjennom tilknyttede selskaper. Dermed tar det nye flyselskapet tak i markedet for lange flyruter som Norwegian nylig har gitt fra seg, skriver Nordens Nyheter.

En virtuell generalforsamling i Norwegian Air Shuttle ASA, under rekonstruksjon i henhold til Part 10 i Irlands Company Act av 2014 avholdes 18. mars 2021. Gamle aksjonærerer er i realiteten satt ut over sidelinjen og får en eierandel i selskapet på 5 prosent. Dette fremgår av mandagens pressemelding fra det nye flyselskapet Bjørn Kjos har gått inn i.

Nytt lavkrisselskap

– Vi har nå en historisk mulighet til å bygge opp et nytt flyselskap fra start. Når verden igjen åpner opp, vil det være behov for et nyskapende lavprisselskap i det interkontinentale markedet. Et selskap som satser på mer miljøvennlige fly med lavere forbruk av drivstoff, skriver toppsjef Bjørn Tore Larsen i meldingen.Larsen skriver videre at selskapet har sikret seg moderne Boeing 787 Dreamlinere til svært gode betingelser, og at Norse Atlantic Airways skal gi folk flest mulighet til å reise mellom kontinentene uten at det skal koste for mye.Norse Atlantic Airways skal i første omgang tilby flyvninger med Boeing 787 Dreamlinere mellom Europa og USA. De første flyene vil ta av i desember i år.

I meldingen skriver selskapet at destinasjonene i første omgang vil være New York, Los Angeles, Miami, London, Paris og Oslo. Etter hvert har Norse Atlantic Airways-eierne planer om å utvide til destinasjoner i Asia etter hvert som flere Dreamlinere fases inn. Et av probleme for å få denne kabalen opp er at tidligere storaksjonær i Norwegian Air Shuttle, skal opprette forretningsforbindelser med selskaper som leaser ut store jetfly av typen Dreamliner. Forelpig utfall av avstemningen på torsdagens Generalforsamling vil proklameres av Kieran Wallace, irsk rekonstruktør i Norwegian Air Shuttle ASA under rekonstruksjon, i henhold til Part 10 i den irske Company Act av 2014.

Brukte billig arbeidskraft

Bjørn Kjos lanserte boken «Høyt og lavt»i 2013, der han med egne ord beskriver sin suksess som gründer av Norwegian. Deler av boken benytter gründeren og konsernsjefen til betraktninger om egne ansatte.

Et av temaene i boken er tillitsvalgtes besøk i Luftfartstilsynet i april 2013 der de ansatte ifølge boken ønsket å stanse langrutene. Et møte Kjos beskriver som et svik og en form for Kafka-prosess.

– Vi har aldri hatt noe ønske om å stanse langrutene til selskapet, men vi har vært kritiske til bruk av asiatisk mannskap på bekostning av europeiske og norske arbeidstakere. Når det gjelder våre møter med Luftfartstilsynet har vi aldri ytret noe ønske om å stanse langrutene, heller ikke i det møtet som ble avholdt i april 2013. Dette var et møte som gjaldt problematikk knyttet til spisepauser og operative forhold. Hele referatet fra møtet legger vi frem for offentligheten slik at alle kan se at påstanden fra Kjos ikke er riktig, sier Vatnar, en av fagforeningslederne for de kabinansatte i Norwegian Air Shuttle.

Den irske rekonstruktøren i Norwegian Air Shuttle, Kirean Wallace, fotografert av revisjonsselskapet KPMG( Foto: KPMG)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*