Norge kjøper 200 tog fra Tyskland( Foto: Alstom/Spiegel)

Norges største innkjøpsavtale for tog er nylig signert.Norske tog har i dag signert avtale med Alstom om kjøp av 30 nye lokaltog, med opsjon på å kjøpe ytterligere 170 tog. De 30 første togene skal trafikkere på Østfoldbanen i Norge, skriver Norske tog i en pressemelding.

– I dag er en stor dag for alle jernbane-entusiaster i Norge! Nå er vi kun noen få år unna å kunne tilby togpendlere i Oslo-regionen nye lokaltog med bedre komfort, bedre kapasitet og bedre nettdekning, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

Rammeavtalen har en estimert totalverdi på over 2O MR NOK, inkludert den første bestillingen på 30 lokaltog med tilhørende kostnader oppimot 3,8 MR NOK, og blir med dette det største innkjøpet i Norsk jernbanehistorie.

Alstom, som er en av verdens største togprodusenter, vant konkurransen om nye lokaltog etter en totalvurdering av kvalitet og pris.

Coradia-tog bygget av Alstom( Foto: Wikipedia)

Den nye togtypen Coradia Nordic er spesialtilpasset for å tilfredsstille alle krav til kapasitet, kundetilfredshet og tekniske løsninger på det norske jernbanenettet. Toget har en topphastighet på 160 km/t, som sikrer en effektiv, men komfortabel reise i et romslig og avslappende togsett. Hvert togsett vil bestå av seks vogner med en total kapasitet på 778 passasjerer – en økning på nærmere 40 prosent sammenlignet med togene som nå erstattes.

De nye togene settes i produksjon i 2023. De første togene skal til Norge for testing i 2024 og togene skal leveres og settes i trafikk i 2025.

Coradia Nordic brukes for Storstockholms Lokaltrafik (betegnet X60) for pendlertjenester i og rundt Stockholm-området. I juni 2012 la Storstockholms Lokaltrafik inn en ordre på €440 millioner ($548 millioner) for 46 Coradia Nordic-tog; dette brakte angivelig den totale bestillingen av nordiske tog til 129.[1] Flere kontrakter er signert for andre svenske operatører, hovedsakelig Skånetrafiken i Skåne län. I februar 2015 la Skånetrafiken inn en ordre verdt ca. €150 millioner for 25 Coradia Nordics.[1] Både de kontinentale og nordiske variantene ble opprinnelig markedsført som Coradia Lirex.

En versjon av Coradia Duplex, SJ X40, brukt av SJ AB, skulle opprinnelig brukes til regional trafikk rundt Mälaren i Sverige. SJ AB har imidlertid også satt inn toget på en intercity-rute mellom Stockholm og Gøteborg.Alstrom Coradia er en familie med diesel- og elektriske motorvognsett som brukes på InterCity-, regiontog– og lokalstrekninger i EuropaNord-Amerika og Afrika.Coradia er en familie av rullende materiell med høy ytelse, produsert av Alstom Transport. De tilbys i ulike konfigurasjoner for å passe de ulike kravene til operatører.[1] De er tilgjengelige både som diesel- og som elektriske tog.

Ahlstom Coradia Nordic)

Illustrasjonen av de nye togene er utarbeidet av Coradia Nordic( Kilde Norske tog)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*