FINN.no er nok en gang kåret til merkevaren nordmenn oppfatter som mest bærekraftig i Sustainable Brand Index 2023. I undersøkelsen, som er basert på over 11 000 intervjuer med norske forbrukere, ble FINN.no rangert som den mest bærekraftige av 268 merkevarer i 24 ulike bransjer.
– FINN.no har vært en ledende aktør innen gjenbruk og bærekraft, og forbrukerne setter pris på deres innsats, sier Erik Elvingsson Hedén, daglig leder i SB Insight, organisasjonen bak Sustainable Brand Index. I Sverige heter «Finn.no» Blocket.se, som ikke er nevnt i denne undersøkelsen.
FINN.no har oppnådd topplasseringen for andre år på rad ved å popularisere og fremheve viktigheten av gjenbruk. I en tid da bruktmarkedet har blitt stadig mer attraktivt på grunn av en urolig økonomi, har FINN.no lykkes med å lede an med sine tjenester.
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft og har som mål å synliggjøre bærekraftstrender og forbedringsområder for merkevarer. Undersøkelsen er basert på forbrukernes oppfatning av hvordan merkevarer presterer innen bærekraft på tvers av 24 bransjer.
I årets utgave av Sustainable Brand Index tok Posten Norge andreplassen etter å ha klatret fra 12. plass, etterfulgt av Tine, Flytoget og IKEA. Sist på listen var Gina Tricot.
TOPP 10 | NEDERSTE 10 | ||
1 | Finn.no | 259 | AirFrance |
2 | Posten | 260 | Carlings |
3 | Tine | 261 | Zara |
4 | Flytoget | 262 | BikBok |
5 | IKEA | 263 | Deli de Luca |
6 | Coop | 264 | VIC |
7 | Stormberg | 265 | L’Oréal Group |
8 | Kiwi | 266 | Dolly Dimple’s |
9 | Ruter | 267 | Waynes Coffee |
10 | VY | 268 | Gina Tricot |
BRANSJEVINNERE 2023
Finn.no | E-handel |
Posten | Pakker og logistikk |
Tine | Matvarer |
Flytoget | Transport |
IKEA | Møbler og innredning |
Coop | Dagligvarebutikker |
Stormberg | Klær og mote – merkevarer |
Gjensidige | Forsikring og pensjon |
Clarion Hotel | Hoteller |
Obs | Hobby og fritid |
Volvo | Bilbransjen |
SpareBank1 | Banker |
Apotek 1 | Apotek |
Elkjøp | Hvitevarer og forbrukerelektronikk |
The Body Shop | Skjønnhet |
Telenor | Telekommunikasjon |
Widerøe | Flyselskaper |
XXL | Klær og mote – butikker |
Friele | Drikkevarer |
McDonald´s | Restauranter, kafeer og take-away |
NorgesGruppen | Forbruksvarebedrifter |
Gudbrandsdal Energi | Elektrisitet og oppvarming |
Fjord Line | Reise og turisme |
Circle K | Drivstoff |
Erik Elvingsson Hedén
erik.heden@sb-insight.com
+46 708 651 397
THE RANKING
SWEDEN – SUSTAINABLE BRAND INDEX 2022
THE TOP 20 MOST SUSTAINABLE BRANDS OF 2022 ACCORDING TO SWEDISH CONSUMERS
Sustainable Brand Index™ yearly ranks brands on sustainability. The rankings show how brands are perceived on sustainability by their important stakeholders. These are Sweden’s most sustainable brands of 2022 according to Swedish consumers. Leseren bør merke seg at svenskene ikke har lagt ut tall for 2023 i denne undersøkelsen. De ti beste svenske varemerkene( brands) er nevnt fra 1 til 10: IKEA,COOP, Änglamark, Matsmart, ICA, Polisen, Folhhälsomyndigheten, >Apoteket, Landmännen og Arla.