126 journalister har i perioden 13. juni til 29. august ifjor, deltatt i årets utgave av danske Aalunds kommunikasjonsundersøkelse, «PR Barometeret Næringsliv». Journalister i Norden vurderte alle 4-5 selskaper hver som de har hatt kontakt med i løpet av det siste året. 21 av landets største/mest synlige selskaper er vurdert i årets undersøkelse. I dette pressematerialet vises kun resultater på virksomheter som har blitt vurdert av 10 eller flere journalister. Informasjonssjef Per Morten Johansen fra SAS kom på førsteplass.
Nordisk undersøkelse
PR-Barometret gjennomføres i Norge og samtidig i Sverige, Danmark og Finland. I alt intervjuer Aalund årlig ca. 900 journalister i hele Norden.I undersøkelsen fikk de norske journalistene også anledning til å peke på den ene pressetalsperson som de synes er aller best til mediehåndtering, skriver Nordens Nyheter
Beste talsperson
I undersøkelsen fikk de norske journalistene også anledning til å peke på den ene pressetalsperson som de synes er aller best til mediehåndtering. Denne kåringen er altså basert på et enkelt uhjulpet spørsmål til alle journalister helt innledningsvis i intervjuet – hvor de kun kan peke på den ene de synes er best. Listen nedenfor viser at luftfart en populært blant journalistene, ettersom tre av navnene kommer fra denne bransjen. Ellers kommer de øvrige navnene fra tre andre finans, olje, transport og hotellnæringen.Her følger resultatet for en del av den norske profilundersøkelsen: Hvem i næringslivet gir journalistene best informasjon:
1 Knut Morten Johansen, SAS
2 Lasse Sandaker-Nielsen Norwegian
3 Bård Glad Pedersen Equinor
4 Even Westerveld, DNB
4 Joachim Wester Andersen Avinor
4 Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels
4 John Echoff, Posten Norge
Nordens Nyheter bringer her begrunnelsen for at Knut Morten Johansen i SAS ble kåret til Norges beste pressetalsmann i 2017:
«Han får man svar hos. Han svarer kjapt og med kunnskap. Han vet om det meste. Han har forståelse for behovet vi har, som journalister, og hva vi er ute etter, og har masse erfaring i bransjen.Han er grei å snakke med, og forståelig. Han er ikke den eksperten som mange prøver å være.
Han har forståelse for behovet vi har, som journalister, og hva vi er ute etter, og har masse erfaring i bransjen.»
Nordens mest synlige
PR Barometeret Næringsliv er en undersøkelse hvor norske journalister vurderer sine erfaringer med og oppfattelse av landets mest synlige virksomheter. Aalund er et nordisk B2B analyseinstitutt – som har 25 konsulenter fordelt på kontorer i Danmark, Norge og Sverige, samt et internasjonalt callcenter i Århus og Oslo, sier markedssjef Gudbrand Gråbak. Nordisk pressemateriale kan gjøres tilgjengelig på forespørsel Vil du vite mer går du inn på Aalund.com på nettet eller sender en mail til apr@aalund.com.