EU-kommisjonær Magrethe Vestager fra Danmark  bekreftet nylig at EU gir offentlig støtte til Femarn-prosjektet(Foto: Politikk.eu)
EU-kommisjonær Magrethe Vestager fra Danmark bekreftet nylig at EU gir offentlig støtte til Femarn-prosjektet(Foto: Politikk.eu)

(København/Malmø) EU-kommisjonen vedtok siste uke i juli en offentlig finansiering modell for vei og jernbane over Fehmarn Belt mellom Danmark og Tyskland i tråd med EUs regler for statsstøtte. Den norske regjeringen ser positivt på vedtaket som gir store fordeler for  norsk næringsliv.

Danmarks finansieringsmodell som legger til grunn tilskudd av offentlige midler for design, bygging og drift av fast vei og jernbane link og der danske veitilkoblinger legges til grunn, gir  kostnader for hele prosjektet på 64,4 milliarder DKK eller over 80 milliarder norske kroner, får Nordens Nyheter, etter samtaler med personer som står nær i prosjektledelsen i selskapet Fehmarn AS.

Godkjent av EU

Konkurranse og transportkommissær, Margrethe Vestager i EU, som i august 2014 ble hun utpekt som dansk EU-kommissær i Juncker-kommisjonen sier at forbindelsen vil forkorte reisetiden fra Tyskland og til Øst- Danmark og Skandinavia vesentlig, noe som vil komme næringslivet i Skandinavia til nytte.

– Jeg er derfor veldig glad for at vi var i stand til å godkjenne den offentlige finansieringen av prosjektet gjennom de såkalte EU-Beihilfevorschriften, sier den danske EU-kommisæren Margrete Vestager til til den tyskspårklige avisden Nordschleswiger.dk i Danmark. Hun legger til at verdens største tunnell under vann vil korte veien og togforbindelseover mellom Norden og Europa. Fehmarn Belt er viktig for å fullføre nord-sør aksen mellom Sentral-Europa og Skandinavia, derav også EØS-landet Norge, fortsetter hun.

Et prioritert prosjekt

Fehmarn-prosjektet, som nylig ble nylig godkjent av EU får en investeringsramme på hundre milliarder norske kroner, støttes av svenske og danske interesser og fire tusen ansatte vil være involvert i prosjektet på dansk under byggingen av den nye tunnelen under vannet mellomDanmark og Tyskland. Samferdselsdepartementet i Norge skriver på sine nettsider at i henhold til Europaparlamentets og Rådets beslutning nr. 884/2004/EC av 29. april 2004 om fellesskapets retningslinjer for utviklingen av det Trans-Europeiske transportnettverket,er Fehmarn-prosjektet, som skal gi fast forbindelse mellom Tyskland og Danmark (Fyn-Skælland) et av de prosjektene som er prioritert av den norske regjeringen i henhold til EØS-avtalen,kapittel II om Veitransport.

En stor utfordring

Da Fehmarn Bält-forbindelsen mellom Danmark og Tyskland ble ifjor godkjent i det danske Folketinget, intervjuet tidsdskriftet Samferdsel og Infrastruktur utgitt av Value Publishing AS, direktør Claus Baunkjær i Femern A/S. Dette var før EU ga grønt lys for prosjektet i juli i år.

– Det er tre ting som skal skje nå. Den ene er å forhandle ferdig med entreprenørene for å få en bedre pris. Nå gjenstår en endelig godkjennelse i Tyskland. I Tyskland er det en administrativ beslutning i embetsverket, sammenlignet med den politiske prosessen i Danmark. Beslutningen i EU var den viktigste, fordi tyskerne etter det Nordens Nyheter erfarer, sier ja til prosjektet fordi det er et administrativt vedtak, som ikke krever en lang politisk debatt.

-Hvordan har det vært å jobbe med to prosesser i ulike land?

– Vi har ikke hatt erfaring med så store prosjekter mellom Danmark og Tyskland. Det er heller ikke mange slike store prosjekter ellers i verden. Selv om EU-lovgivningen er den samme i de involverte landene, er det to forskjellige kulturer og måter å arbeide på, fortsetter han.

– Det er også forskjellige krav til dokumentasjonen. I Danmark hadde vi 1600 sider med miljøutredninger, som er dansk rekord. I Tyskland var den samme utredningen på 11.000 sider, som også var tysk rekord. Dette selv om vi har samme miljøkrav, fortsetter Baunkjær.

– Dette har vært en tidkrevende prosess. Vi har kommet langt med å løse problemene i prosessene med forskjellige regelsett og lover, selv om den overordnede EU-lovgivningen er sterk. Det er også kultur- og språkforskjeller. Vi har allikevel et godt samarbeid med tyske kollegaer.

– Dette blir verdens lengste tunnel med vei og bane. Vi har erfaringer fra store prosjekter i Danmark og mange av menneskene som har deltatt i tidligere prosjekter vil også være med på dette prosjektet. Vi er trygge på at dette vil gå bra videre til tunnelen står ferdig i 2022.

Problem for fergene

Scandilines, som trafikkerer ruten Rødby -Puttgarden har allerede overklaget beslutningen om tunnel til EU. Fergeselskapet Scandlines har stått som et symbol på et nært samarbeid mellom Danmark, Tyskland og Sverige siden 1872. Scandiline får etter det Nordens Nyheter erfarer, neppe medhold hverken i EU-parlamentet eller Kommisjonen. Scandlines og Scand Helsingør-Helsingborg drifter idag tre korte fergeruter. Da broen mellom Malmø og København var ferdig la selskapet ned sine båtruter over sundet her. Nå klager man inn planene om en tunell mellom Rødby og Puttgarten for EU. Med mer enn 90.000 avganger på 12 ferger, i 2014 Scand fraktet 14,8 millioner passasjerer, 3,2 millioner biler, 900.000 frakt enheter og 60.000 busser på rutene Puttgarden-Rødby, Rostock-Gedser og Helsingør- Helsingborg, vil den nye tunnellen gi et enormt inttektstap for fergeselskapet..

Erstatter fergene

Fehmarn (dansk og norsk også: Femern) er Tysklands tredje største øy og en by i Østersjøen utenfor østkysten av Schleswig-Holstein i Tyskland. Den ligger omtrent 18 km sør for den danske øya Lolland og hører til Landkreis Østholstein. Arealet er 185 km² og kystlinjen 78 km. Den høyeste toppen på øya heter Hinrichsberg og er 27 meter høy.På 1200-tallet oppførte kong Valdemar Sejr borgen Glambæk her. Siden 1963 har Fehmarn vært forbundet til det tyske fastlandet via en buebro, Fehmarnsundbroen. Denne er 963 meter lang og 69 meter høy. Femern Bælt, sundet mellom Fehmarn og Lolland, blir trafikkert av en ferge mellom byene Puttgarden i Tyskland og Rødbyhavn i Danmark. Fergen har også jernbanetrafikk. Overfarten tar rundt 45 minutter. Femernbæltforbindelsen er planlagt ferdigstilt i 2022 og vil trolig erstatte det nåværende fergesambandet, skriver Nordic News.

Administrerende direktør  Claus Baunkjær i prosjektselskapet Fehmars A/S, ser frem til å bygge verdens største tunnel(Foto: Fehmarsn A/S)
Administrerende direktør Claus Baunkjær i prosjektselskapet Fehmars A/S, ser frem til å bygge verdens største tunnel(Foto: Fehmarsn A/S)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*