Nokia lanserer i dag ganske overraskende et nytt nettbrett i mini-IPAD størrelse under eget varemerke. Brettet heter Nokia N1, er drevet android operativsystem versjon 5 (Lollipop). Det er overraskende at Nokia nå, bare ett år etter Microsoft sitt kjøp av mobildivisjonen – utfordrer Nokai oppkjøpspartneren ved å lansere en konkurrent til Microsofts produkter. Og attpåtil på en Android-plattform, som jo er en av Microsofts aller største konkurrenter.
Nå er de riktignok avtalemessig forhindret i å lansere mobiletelefoner og å bruke produktnavn fra Nokias gamle portefølje. Microsoft lanserer jo i dag produkter blant annet under Lumia-merkevaren. Men IPAD-liknende nettbrett kan tydeligvis produseres og lanseres under Nokias eget merkenavn, selv om det er på lisens fra Nokia. Selve brettet er produsert i Taiwan av Foxconn, og Nokia vil i denne omgang få inntekter gjennom royalties. Det er produsert på lisens fra oss, sier produktdirektør Stefan Nystrøm under lanseringen på Slush-konefransen i Helsinki denne uken. Den er også utstyrt med et grensesnitt fra Nokia som kalles Z-Launcher, og som raskt gir deg tilgang på apper ved å tegne en forbokstav eller fler på skjermen.
Flere tekniske detaljer: N1 er bestykket med Intel Atom 2,3 GHz prosessor, 7,9″ IPS skjerm med 2048×1536 oppløsning, 2 GB flash minne, 1 frontkamera og ett hovedkamera på hhv 5 og 8 megapiksler, gyro, stereo høyttalere og mikrofon. Tilkobling er via Wifi og en Micro-USB 2.0 med Type-C reversibel kontakt, som er en helt ny standard. Ja så ny at Nokia ikke hadde tilgang til chip-settet som ville gitt brettet den nye 3.1 USB-standarden, og dermed måtte klare seg med 2.0 og med det, lavere hastighet. Kontakten er revolusjonerende fordi den kan settes inn begge veier og tåler ladestrøm på opptil 100 Watt. Da kan vi antagelig fremtiden bruke samme kabel for lading av laptop og mobil?
Merkevareeksperter mener at det er i siste liten at Nokia nå relanserer produkter under eget merkenavn. Microsoft har enerett på mobilproduktene og mobilmerkevaren til 2016, og Nokia må holde liv i navn og omdømme frem til da. Likevel kan de fort bli symbolet på gårsdagens løsninger og ansett for gammelmodige. Kunsten er å holde teknologisk tritt med utviklingen, og helst være i forkant av den. Slik sett er N1 et famlende, men likevel hederlig forsøk på å opprettholde merkevarens teknologiske omdømme.