Nordmenn og svensker velger ulike reisemål( Foto: YouGov)

Hvilke reise- og turismemerker – og destinasjoner – oppfatter ansvarlige reisende best? Hvem er den «ansvarlige reisende»? Hva bør merkevarer gjøre for å tiltrekke seg flere ansvarlige reisende?

YouGov-data viser at nesten halvparten av alle forbrukere i 43 land (46 %) liker det når merkevarer engasjerer seg i sosiale spørsmål, mens mer enn to av fem forbrukere over hele verden (44 %) sier at de bare prøver å kjøpe fra sosialt og miljømessig ansvarlige selskaper . Bærekraftstrenden vil bare fortsette å akselerere, og vinnerne vil være de som var de første som tok organisasjoner, mennesker, investeringer, innovasjon og kunder med på reisen for å bli mer miljøvennlige og miljøbevisste.

Her er nordmenns valg av reisemål(Ill: YouGov)

YouGov publiserer reise- og turismerangeringer årlig basert på data fra alltid-på-merkesporing, YouGov BrandIndex, og destinasjonssporing, YouGov DestinationIndex. Både reise- og reiselivsmerker og -destinasjoner spores daglig over hele verden, noe som gjør det mulig for YouGov å konsekvent og nøyaktig måle forbrukernes holdninger til dem. Men i stedet for å ta synspunktene til en generell befolkning, er merkene og destinasjonene som er inkludert i årets rangering basert på synspunktene til ansvarlige reisende – de som angir at de er velværefokuserte, bryr seg om miljøpåvirkning og er kulturelt tenkende.

Svenskene velger Italia først(Ill: YouGov)

Merkene og destinasjonene som er inkludert i årets rapport dekker totalt 18 internasjonale markeder, og ble rangert basert på vurderingsscore over en periode på 12 måneder fra 1. juli 2021 til 30. juni 2022.

Last ned rapporten nå| YouGov Denmark

Metodikk
YouGov publiserer merkevarerangeringer årlig basert på data fra vår alltid-på merkevaresporing, YouGov BrandIndex, og destinasjonssporing, YouGov DestinationIndex.

I stedet for å ta synspunktene til en generell befolkning, zoomet vi inn på hvordan disse merkene i reiselivs- og reiselivsbransjen rangerer blant Responsible Traveler-segmentet, dvs. de som identifiserer seg som velværefokuserte, bryr seg om miljøpåvirkning og er kulturelt anlagt.

Merker og destinasjoner er rangert etter vurderingsscore mellom 2021-22 (1. juli 2021 til 30. juni 2022). I tillegg må et merke ha et volum som ikke er null i minst 6 måneder for å kvalifisere for rangeringen.

Minimum grunnstørrelse på 100 er valgt for et merke for å kvalifisere for rangeringen.

Kun landmerker (destinasjoner) er inkludert; innenlandsmarkedet ekskludert fra topp 10. Flyselskapene og undersektorene for transport er ekskludert fra denne rangeringen.

(Oversettelse fra engelsk: Erik Heming)

Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*