Boeing 777 fotografert av Lufthansa

Lufthansa har implementert Traveler ID for Safe Travel, noe som gjør det mulig å verifisere helsedokumentasjon direkte via en mobil-app ved innsjekking på nett for over 2000 ukentlige flyvningerfra risikofrie Schengen-områder. Mulighet til å sjekke inn hjemmefra og dermed kunne forflytte seg gjennom flyplassens kontrollpunkter uten å stå ekstra i kø, har lenge bidratt til en enkel og friksjonsfri reiseopplevelse.Men COVID-19 og behovet for å verifisere helsedokumentasjon har satt denne sømløse prosess på prøve. For å møte disse utfordringene implementerer Lufthansa Traveler ID for Safe Travel.

Traveler ID for Safe Travel er også fullt integrert med CENTOGENE, som er Lufthansas partner for medisinske test-tjenester i Tyskland. Det betyr at reisende som booker sin PCR- eller antistoffprøve via CENTOGENE også kan scanne en
QR-kode når de sjekker inn via flyselskapets app. Dokumentasjonen blir behandlet automatisk gjennom Amadeus’ kobling til CENTOGENE. I tillegg benytter Lufthansa seg av Amadeus Airport Companion-appen. Dermed
kan flyselskapets personale på flyplassen scanne passasjerenes boardingkort via en iPad, noe som gir dem bedre fleksibilitet i å håndtere passasjerflyten gjennom flyplassterminalen.

Bekvemmelighet er tilbake
«Vi er veldig glade for å kunne bringe tilbake bekvemmeligheten og effektiviteten med selvbetjening for våre kunder på utvalgte ruter gjennom samarbeidet med Amadeus. Det er på tide å gjenskape den friksjonsfrie passasjeropplevelsen. Vi vet at mange lengter etter å fly igjen, og de trenger riktig teknologi på
plass for å kjenne seg trygge i å gjøre det», sier Dr. Christian Pöselt, Head of
Passenger Service Systems, Lufthansa Group.

«Vi ser frem til å skape innovative konsepter som støtter en sikker reisevirksomhet sammen med våre samarbeidspartnere. Det hel-digitaliserte systemet for leveranse av testresultater som vi har implementert i våre prosesser helt fra begynnelsen av vår SARS-CoV-2 testaktivitet er helt fundamentalt for å nå dette
målet», kommenterer Dr. Michael Mehler, Head of Covid Business Unit, CENTOGENE.

«Gjennom vårt Safe Travel-økosystem jobber vi kontinuerlig sammen med kunder og samarbeidspartnere som Lufthansa og CENTOGENE for å fjerne så mye friksjon som mulig fra reiseopplevelsen og støtte opp om gjenreisningen av reisevirksomheten», legger Christian Warneck, VP, Safe Travel Ecosystem, Amadeus til. Traveler ID for Safe Travel er for øyeblikket implementert hos elleve flyselskaper, og flere kunder vil snart bli annonsert. Samarbeid og digital kobling til globale og internasjonale parter er essensielt for løsningen. Traveler ID’s digitale identitet- og helseverifikasjonsfunksjoner er også relevant for andre kundegrupper, som hotell og flyplasser.

Fjerne friksjon

«Gjennom vårt Safe Travel-økosystem jobber vi kontinuerlig sammen med kunder og samarbeidspartnere som Lufthansa og CENTOGENE for å fjerne så mye friksjon som mulig fra reiseopplevelsen og støtte opp om gjenreisningen av reisevirksomheten», legger Christian Warneck, VP, Safe Travel Ecosystem, Amadeus til. Traveler ID for Safe Travel er for øyeblikket implementert hos elleve flyselskaper, og flere kunder vil snart bli annonsert. Samarbeid og digital kobling til globale og internasjonale parter er essensielt for løsningen. Traveler ID’s digitale identitet- og helseverifikasjonsfunksjoner er også relevant for andre kundegrupper, som hotell og flyplasser.

Amadeus’ løsninger hjelper reisende med å finne og planlegge sine reiser gjennom et økosystem av reisebyråer, søkemotorer, charterreisebyråer, flyselskaper, flyplasser, hoteller, leiebiler og tog. Vi har utviklet vår teknologi sammen med partnere i reiselivsbransjen gjennom mer enn 30 år. Ved å kombinere omfattende innsikt om hvordan folk reiser med evnen til å utvikle og levere de mest komplekse, pålitelige og virksomhetskritiske systemene for kundene er vi med på å koble sammen 1,6 milliarder personer i året med reiseleverandører i mer enn 190 land.

Vi er et selskap med globalt perspektiv og lokal tilstedeværelse på de markedene der kundene trenger oss. Vi er her for å skape fremtidens reiser, og vi arbeider hele tiden for å utvikle bedre teknologi som skaper bedre reiseopplevelser. Amadeus er et IBEX 35-selskap notert på den spanske børsen under AMS.MC. For mer informasjon om Amadeus, gå til www.amadeus.com. 

CEO i tyske Lufthansa AG, Carsten Spohr( Foto: Lufthansa)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*