Foto:Mynewsdesk.

Lufthansa Cargo og A.P. Møller - Maersk (Maersk) har gått med på å bidra til avkarbonisering av luftfrakt ved å bruke Sustainable Aviation Fuel (SAF). Lufthansa Cargo vil distribuere 400 tonn SAF på vegne av Maersk innen utgangen av 2024, og dermed gi et viktig bidrag til den tradisjonelt sterke fraktvirksomheten ved årsskiftet. Forventet reduksjon i CO2-utslipp tilsvarer minst 1200 tonn.

Bakgrunnsinformasjon om bruk av SAF

SAF som brukes av Lufthansa Cargo er produsert av biogene rester som brukt matolje ved bruk av HEFA-prosessen (Hydroprocessed Esters & Fatty Acids). Gjennom Lufthansa Group tilbyr Lufthansa Cargo SAF fra etablerte europeiske leverandører. Siden september 2021 har alle Lufthansa Cargo-kunder kunnet få frakten sin transportert mer bærekraftig med tilleggstjenesten Sustainable Choice.

SAF basert på avfallsbiomasse har et karbonavtrykk som er rundt 80 prosent lavere enn konvensjonell fossil parafin over hele livssyklusen (produksjon, leveringsprosess, forbrenning i motoren). Som et såkalt "drop-in" drivstoff kan det integreres i den eksisterende flyoperasjonsinfrastrukturen uten modifikasjoner. Tanking av individuelle utvalgte flygninger er ikke mulig av operasjonelle årsaker.

Lufthansa Cargo tilbyr dette drivstoffet gjennom Lufthansa Group, som samarbeider med partnere over hele verden for å forske på og utvikle SAF og neste generasjon syntetisk drivstoff. I tillegg til bruken av SAF, forfølger Lufthansa Cargo ambisiøse klimamål sammen med Lufthansa-konsernet: Innen 2030 ønsker Lufthansa-konsernet å halvere sine netto CO2-utslipp sammenlignet med 2019 gjennom reduksjons- og kompensasjonstiltak og sikter mot en CO2- nøytral balanse innen 2050.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*