Skjønnlitteratur kan spille en viktig rolle i skolens demokratiske arbeid – dog ikke ved å formidle gode verdier, men ved å skape utfordrende diskusjoner om vanskelige emner. Det mener Louise Almqvist i en ny avhandling i litteraturdidaktikk fra Umeå universitet om litteraturundervisning som verdibasert arbeid.

Louise Almqvist forteller at det å lese litteratur som demokratisk arbeid har lange tradisjoner. At man ofte har trodd at skjønnlitteratur kan bidra med empati for andre mennesker og levekår, og på denne måten formidle ønskelige verdier til leseren. Den svenske skolens nylig utvidede verdigrunnlag krever også at problemstillinger som kjønn og seksualitet tas opp i alle fag.

Avhandlingen svarer på hvordan dette verdibaserte arbeidet kan drives innenfor svenskfaget, ut fra perspektivet om at demokrati er noe som må praktiseres, snarere enn et sett med ferdige verdier som må videreformidles til studentene. . Litteraturens store fortjeneste er da dens ambivalens, og mangfoldet av mulige tolkninger.

– Litteraturen har potensial til å forstyrre leserens forutinntatte meninger, ved å bli konfrontert med det fremmede. Dette potensialet kan forsterkes ytterligere ved at læreren aktivt prøver å kontrastere og utfordre lesningene som oppstår i undervisningen, fremfor å strebe mot en felles og opplevd korrekt tolkning. På denne måten kan man få til demokratiske diskusjoner, hvor ulike meninger kan møtes og utfordres, sier Louise Almqvist.

Oppgaven omfatter analyser av seks skjønnlitterære verk, både bildebøker og romaner. Fokus er på tidligere lesninger av verkene, i form av både research og forumkommentarer – lesninger som hun selv konsekvent utfordrer.

Ambisjonen er at oppgaven skal være til konkret hjelp i undervisningen om disse bøkene. Fremfor alt bidrar imidlertid oppgaven med en tilnærming til litteratur og til verdibasert arbeid, som forhåpentligvis kan motvirke polarisering.

– Formålet med verdigrunnlaget er å styrke demokratiet, men hvis det brukes til å utelukke avvikende meninger, er effekten snarere motsatt. Å diskutere fortolkninger av skjønnlitteratur kan være en måte å berøre viktige livsspørsmål uten at elevene opplever det så personlig, politisk og sensitivt som ellers.

Oppgaven tar for seg Faderen og havet av Tove Jansson, Populærmusikk fra Vittula av Mikael Niemi, Kivi & Monsterhund av Jesper Lundqvist og Bettina Johansson, Moren og havet av Sara Stridsberg og Anna-Clara Tidholm, Darling River av Sara Stridsberg og Else-Marie og de små pappaene av Pija Lindenbaum.

Om avhandling
Oppgaven Disruptiv litteraturundervisning: litteratur, demokrati og verdibasert arbeid publiseres digitalt.

Forsvaret finner sted fredag ​​20. september, kl 13.00, i Hjortronlandet, HUM.D.220

Opponent er Heidi Höglund, dosent i Pedagogikk, Åbo Akademi, Finland.

Kontakt: Louise Almqvist. Oversettelse: Erik Heming.

Nordens Nyheters redaktör Nils Petter Tanderö har på en nordisk litteraturreise fått tak i romanen "Den längsta resan", av tidligere svensk biskop K.G. Hammar. Boken handler om generalsekretær Dag Hammarskiolds siste reise i republikken Kongo. Boken omtales i en senere utgave av Nordic News.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*