TechBig Tech Tencents styreleder «Pony» Ma slår en selvsikker tone for internettgiganten i 2024, skriver outh China Post i en analyse. Tencent har overvunnet den verste tiden etter økonomisk turbulens og økt reguleringskontroll, sa CEO og styreleder Ma Huateng mandag Han oppfordret selskapet til å finne nye livslinjer i videospill og sosiale medier, spesielt WeChat.
Administrerende direktør og medgründer av Tencent Ma Huatengs reise til milliardærstatus er en stor suksess, ettersom selskapet fortsetter å utvikle seg og utvikle tjenestene sine. Ma «Pony» Huateng er administrerende direktør og medgründer av Tencent Holdings, en kinesisk leverandør av direktemeldinger, mobilspill og betalingstjenester. Nordens Nyheter brukte mandag noen timer på å kartlegge eierstrukturen i kinesiske Tencent Holding Inc. registrert på Cayman Islands. Vår redaksjon har fotografert oljefondets eierandel i Tencent på 39 milliarder kroner, som tilsvarer en eierandel på vel 1 prosent. Vi har sammenliknet eierstrukturen i selskapet, og det kan se ut som om NBIM har solt sine aksjer i Tencent, kanskje med et lite tap fordi aksjen har falt. Oljefondet vil ikke opplyse om fondet har solgt aksjer i enkeltselskaper.
Fjerde rikest i Kina
Født Chaoyang, Shantou, er han for tiden oppført som den fjerde rikeste personen i Folkerepublikken Kina og den 34. rikeste personen i verden ifølge Forbes, med en rapportert nettoverdi på 34,5 milliarder dollar per september 2023. Med det globale cybertrussellandskapet som fortsetter å stige, har Ma hjulpet Tencent i sitt ledende prinsipp er å bruke teknologi for godt. Selskapets daglige arbeid inkluderer drift av sitt Threat Bounty-program, bygge relasjoner med bugjegere og sikkerhetspartnere, samt overvåking og analyse av sikkerhetstrusler og sårbarheter ved produktene. Tencents suksess: Koble teknologi med kultur Ma Huateng mottok en Bachelor of Science-grad i informatikk og anvendt ingeniørfag fra Shenzhen University i 1993. Opprinnelig utdannet som programvareingeniør, fortsatte han, sammen med tre klassekamerater og en venn, med å grunnlegge Tencent i 1998.
Ny tjeneste på Internett
Selskapets første produkt kom etter at Ma deltok i en presentasjon for ICQ, verdens første direktemeldingstjeneste på Internett, som ble grunnlagt i 1996. Inspirert av ideen lanserte Ma og teamet hans en lignende programvare i 1999, med et kinesisk grensesnitt og en litt annet navn: OICQ (Open ICQ). Produktet ble raskt populært og mer enn en million brukere registrerte seg ved utgangen av 1999, noe som gjør det til en av de største tjenestene av sin type i Folkerepublikken Kina.
Förste kineser på försteplass
Fra dette ble Ma den første kineseren som traff topp 10 av Forbes’ liste over verdens rikeste mennesker, med sin investeringsstrategi sammenlignet med den såkalte «Sage of Omaha» Warren Buffett. Formuen hans stammer fra Tencent Holdings, med hans 9,7% eierandel. Med base i Shenzhen rapporterte selskapet en omsetning på 555 milliarder yuan (82,5 milliarder USD) i 2022. Mobilmeldingsapplikasjonen WeChat har for tiden rundt 1,3 milliarder brukere. Ma dukker sjelden opp i media og er kjent for sin hemmelighetsfulle livsstil. Han har en veldedig stiftelse, Ma Huateng Global Foundation, hvor han donerte Tencent-aksjer verdt 2,3 milliarder dollar i 2016. Skaper måter som teknologi kan brukes til godt Tencent Security Response Center (TSRC) har som mål å beskytte brukere når de nyter Tencent Internett-tjenester og jobber for å bygge relasjoner med feiljegere og sikkerhetspartnere. I tillegg overvåker og analyserer den sikkerhetstrusler og sårbarheter for kundene sine, samt hjelper dem raskt å komme seg etter sikkerhetshendelser og spore kilden til angrepet. Det hjelper også utviklere med å fikse disse sårbarhetene og hjelpe brukere å komme seg raskt og effektivt etter sikkerhetshendelser, som inkluderer å spore kilden til angrepet nøyaktig. Det er tydelig at Tencent fortsetter å utvikle seg og utvikle tjenestene sine, med Ma ved roret.
Implementert ny arkitektur
I år har selskapet allerede implementert en ny arkitektur for å optimalisere utviklingseffektiviteten og styrke sikkerheten. Med denne nye arkitekturen har Tencent som mål å forbedre fremtidig produktdistribusjon betydelig på tvers av sine flere plattformer. Da han snakket på en pressekonferanse om Tencents resultater for første kvartal i mai 2023, sa Ma: «Vi investerer i våre AI-evner og skyinfrastruktur for å omfavne mulighetene som grunnlagsmodeller gir, og forventer at AI skal være en vekstmultiplikator som gjør oss i stand til å bedre betjene våre brukere, kunder og samfunnet for øvrig.»
Kan ha solgt seg ut
Kilde: About Brand Finance
Brand Finance is the world’s leading brand valuation consultancy. Bridging the gap between marketing and finance for more than 25 years, Brand Finance evaluates the strength of brands and quantifies their financial value to help organizations of all kinds make strategic decisions.Headquartered in London, Brand Finance has offices in over 20 countries, offering services on all continents. Every year, Brand Finance conducts more than 6,000 brand valuations, supported by original market research, and publishes over 100 reports which rank brands across all sectors and countries.