Konsernsjef Trond Lars Nydal går til topps med Sparebanken Möre(Foto: Sparebanken Möre)
EPSI legger i dag frem Bærekraftsindeksen for bankbransjen. Drøyt 5600 bankkunder over hele landet har kommet med deres vurdering av bankenes bærekraftsinnsats. Resultatene viser at kundene fortsatt etterlyser mer informasjon, at bankene vurderes svært ulikt, og at det er én bank som utmerker seg spesielt i denne målingen.
Bærekraft har de senere år blitt en integrert del av forretningsstrategien for et økende antall bedrifter, og banksektoren er intet unntak.
-Med økende kundefokus på klimaavtrykk, etikk og samfunnsansvar, stiller kundene stadig høyere krav til bankenes bidrag til en mer bærekraftig fremtid, sier Fredrik Høst i EPSI Norge.
For fjerde år på rad publiserer EPSI sin Bærekraftsindeks, som måler kundenes opplevelser av bankenes bærekraftsarbeid.
-Indeksen vår er basert på kundenes vurderinger og ikke på eksterne evalueringer av bankenes policyer eller rapportering, påpeker Anna Latysheva som er Analytiker i EPSI. TIlbakemeldingene viser at vurderingen av bankenes bærekraftsinnsats har falt sammenlignet med fjordåret.
Studien bekrefter for øvrig en trend vi har sett de siste par årene, nemlig at stadig flere kunder føler seg i stand til å vurdere bankenes bærekraftsinnsats. Hele 70 % av kundene oppgir at de har nok informasjon til å evaluere sin banks bærekraft, en betydelig økning fra 56 % i 2021.
Informasjonskløft i bankenes bærekraftsarbeid
Til tross for økende bevissthet rundt bærekraft, viser undersøkelsen at flertallet av bankene må notere en tilbakegang i bærekraftsindeksen, og at bankene fortsatt sliter med å kommunisere tydelig om sitt bærekraftsarbeid. Tilbakemeldingene understreker at god og lettfattelig informasjon om ulike initiativ er en nøkkelfaktor for å styrke bærekraftspersepsjonen. Likevel er det kun 15 % av kundene i privatmarkedet og 24 % i bedriftsmarkedet som oppgir å ha mottatt informasjon om hvordan bankene jobber med bærekraft.
– Dette peker på en betydelig informasjonskløft – og samtidig en mulighet, fortsetter Latysheva. Mangelen på informasjon påvirker kundenes oppfatning av bankenes bærekraftsinnsats, og mange etterlyser mer åpenhet og kommunikasjon fra bankenes side.
Sparebanken Møre på topp
Sparebanken Møre beholder sin posisjon som den banken med høyest vurdering fra kundene, både i privat- og bedriftsmarkedet. Dette viser at banken klarer å innfri kundenes forventninger og samtidig synliggjøre sitt bærekraftsansvar. Fana Sparebank har på sin side vist den største fremgangen innen bærekraft og plasserer seg rett bak Sparebanken Møre i årets måling.
EPSI Rating Norge er en leverandør av kundetilfredshetsanalyser, og er av mange ansett som en ekstern revisor av kundemassen. EPSI samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester. Selskapet er en del av EPSI Rating Group som gjennomfører kundetilfredshetsstudier i hele Norden og i en rekke andre europeiske land.