CEO Emma Tryti i Kron topper EPSI liste.
En fersk studie fra EPSI viser at det er store forskjeller mellom leverandører av spare- og investeringsløsninger i Norge. Kron får de beste tilbakemeldingene fra kundene, mens DNB havner på bunnen. Samtidig viser undersøkelsen at nordmenn opplever seg selv som mer kompetente innen investering og sparing enn i fjor, og mange har klart å øke deres sparingen det siste året. Totalt sett peker resultatene på en stigende kundetilfredshet i bransjen.
EPSI i løpet av høsten intervjuet drøyt 2000 personer som har penger investert i fond, aksjer eller andre verdipapirer om hvor fornøyde de er med sine leverandører av spareløsninger. Dette er den fjerde målingen EPSI har gjennomført av denne typen tjenester, og viser at mange har klart å øke sparingen til tross for økte levekostnader og trangere økonomi.
Positiv verdiutvikling gjør at flere sparer
Årets undersøkelse avdekker at det er en god del flere sparekunder som opplever å ha hatt en positiv verdiutvikling på sin sparing enn hva tilfellet var på samme tid i fjor.
– Den positive verdiutviklingen smitter over på tilfredsheten med leverandørene. Det styrker tilliten til både sparevalgene som er tatt og til leverandørene, forteller Sindre Brochmann, Sr Forretningsutvikler i EPSI Norge. Studien viser også at økte renter og inflasjon har hatt begrenset innvirkning på nordmenns sparevaner. Bare én av ti oppgir at de har redusert sparingen, mens flere har økt sparingen det siste året.
Kunnskap er nøkkelen til fornøyde kunder
Studien peker også denne gangen på at det er en sammenheng mellom kunnskap og tilfredshet. Selv om flere svarer at de har økt forståelse for spareprodukter sammenlignet med tidligere år, er det fortsatt mange som oppgir at de har lav kompetanse. Menn vurderer generelt sin kompetanse som høyere enn kvinner, men dette har ikke målbar innvirkning på tilfredsheten.
– God informasjon og opplæring er viktig for å skape engasjerte og fornøyde kunder i denne bransjen, forklarer Fredrik Høst, Daglig Leder i EPSI Norge. Her har bransjen fortsatt et stort forbedringspotensial.
Kron leder an – DNB på bunnen
Blant aktørene som er målt er det nok en gang Kron som utmerker seg som leverandøren med de mest fornøyde spare- og investeringskundene. Videre så kommer det frem at Nordnet er årets klatrer, og at Handelsbanken får skryt for sine gode rådgivere. I motsatt ende finner vi DNB, hvor kundene rapporterer utfordringer knyttet til pris og engasjement fra banken.
– Kron imponerer med brukervennlige og oversiktlige løsninger, samt relevant informasjon,» forteller Brochmann. Dette treffer godt i et marked der kundene etterspør både enkelhet og god kundekommunikasjon.
– DNB får relativt gode tilbakemeldinger på sine løsninger og det brede utvalget av spareprodukter, men havner likevel nederst når kundene setter karakter. Resultatene i denne målingen påvirkes trolig også av kundenes generelle opplevelse av DNB som bank, siden mange samtidig er bankkunder,» avslutter Høst.
Flere detaljer om studien finnes på EPSI sine nettsider www.epsi-norway.org eller klikke på linken under.
EPSI Rating Norge er en leverandør av kundetilfredshetsanalyser, og er av mange ansett som en ekstern revisor av kundemassen. EPSI samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester. Selskapet er en del av EPSI Rating Group som gjennomfører kundetilfredshetsstudier i hele Norden og i en rekke andre europeiske land.