Joar Hagatun i Storebrand klater oppover i oktober(Foto: Mynewsdesk)

– Ikke rart at høydeskrekken melder seg, mener porteføljeforvalter Joar Hagatun.


Oktober
 så lenge ut til å bli en veldig god måned, men skuffelser fra teknologikjempene Microsoft og Meta på siste handelsdag var med å trekke verdensindeksen i lokal valuta ned i negativt territorium. For de fleste med norske indeksfond endte det likevel opp som nok en glad-måned – godt hjulpet av at den norske kronen svekket seg i underkant av 4 prosent mot amerikanske dollar.

Storebrands Kron-kunder økte investeringene litt fra forrige måned med å kjøpe fond for 804 millioner. Med litt høyere uttak enn vanlig på 198 millioner, endte netto tegning i fond på 606 millioner kroner i oktober.

Verdifond kan dempe fallet
Topp 10-listen for både indeks- og aktive fond domineres som vanlig av teknologifond. Men denne gangen har også et såkalt verdifond kommet inn på listen: Storebrand Global Value. Fondet investerer i de samme sektorene og landene som et globalt indeksfond, men kjøper rimeligere prisede aksjer, som kjennetegnes gjerne ved å være lavt priset i forhold til inntjening og bokførte verdier.

– Med vanvittige 25-26 prosent avkastning i globale indeksfond hittil i år er det ikke rart at høydeskrekken melder seg. Mange vurderer nok at verdifond kan være en god måte å redusere risiko på, uten å måtte selge seg ut av markedet, mener Joar Hagatun, porteføljeforvalter i Kron fra Storebrand.

Globale verdiaksjer er priset på en pris/inntjening på cirka 17, mens du i globale indeksfond har aksjer med en gjennomsnittlig pris/inntjening på 23.

– Under nedturen i 2022 fungerte verdifaktorens defensive egenskaper, da falt Storebrand Global Value kun 1,4 prosent, mot globale indeksfond, som var ned i underkant av 9 prosent. Siden et slikt fond ikke investerer i de høyest prisede AI-kjempene som Microsoft og Nvidia, kan det være et fint supplement til globale indeksfond dersom man ønsker å redusere konsentrasjonsrisikoen, sier Hagatun.

Tar gevinst i gullfond
På topp 10-listen over de mest solgte fondene i oktober finner vi et par valutasikrede fond, i tillegg til teknologifond som har satset på mindre selskaper og kanskje bommet litt på AI-bølgen. Vi finner også et gull-fond fra verdens største kapitalforvalter, Blackrock. Fondet investerer hovedsakelig i selskaper som er involvert i gullgruver, og er opp 44 prosent hittil i år.

– Å investere i gull eller gullrelaterte aksjer og fond ses av mange på som en måte å sikre seg mot uro på globale børser. Med en oppgang i gullprisen på hele 33 prosent hittil i år, er det nok likevel noen som tar gevinst og heller forsøker å sikre seg mot nedtur på annet vis. For eksempel i rentefond med lang durasjon, som normalt sett vil stige i verdi et nedside-scenario, sier Hagatun.

Topp 10 mest kjøpte aktive fond oktober

  1. DNB Teknologi
  2. Jupiter India Select
  3. Holberg Likviditet
  4. BGF World Healthscience
  5. ODIN Eiendom
  6. Storebrand Global Value
  7. KLP FRN
  8. Alfred Berg Nordic High Yield
  9. FIRST Veritas
  10. Storebrand Fornybar Energi

Topp 10 mest kjøpte indeksfond oktober

  1. Kron Indeks Global
  2. DNB Global Indeks
  3. iShares S&P 500 Info Tech Sector UCITS ETF
  4. Storebrand Global Indeks
  5. iShares Core S&P 500 UCITS ETF
  6. DNB Global Industrisektor Indeks
  7. KLP AksjeGlobal Indeks
  8. DNB USA Indeks
  9. KLP AksjeNorge Indeks
  10. KLP AksjeGlobal Indeks Valutasikret

Topp 10 mest solgte fond oktober

  1. Alfred Berg Indeks
  2. Storebrand Global Indeks Valutasikret
  3. Invesco India Equity
  4. Landkreditt Extra
  5. BGF World Technology
  6. BGF World Gold
  7. KLP Obligasjon 5 år
  8. KLP AksjeEuropa Indeks Valutasikret
  9. BGF Next Generation Technology
  10. BNP Paribas Disrpt Tech

Kategorier


Om Storebrand

Storebrand er et nordisk finanskonsern som leverer økonomisk trygghet og frihet til privatpersoner og bedrifter. Vi ønsker å tilby bærekraftige løsninger og motivere våre kunder til å ta gode økonomiske valg for fremtiden: sammen skaper vi en fremtid å glede seg til.

Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder, 2 millioner personkunder og forvalter over 1000 milliarder kroner. Konsernet har hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo, og er notert på Oslo Børs (STB).

Besøk oss på www.storebrand.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*