Boeing 737 fra Norwegian på Vaclav Havel airport i Praha(Foto: Istock)

Norwegian har i dag oppdatert markedet om den forestående kapitalinnhentingen. Øvre ramme for kapitalinnhentingen er økt til seks milliarder kroner. Gjelden vil bli kraftig redusert, samtidig som flybestillinger i størrelsesorden 85 milliarder kroner er kansellert.

– Når emisjonsbeløpet nå endres til å ligge mellom 4,5 og 6 milliarder kroner, skyldes det flere forhold. Vi ønsker å ta en konservativ tilnærming i en tid hvor pandemien og reiserestriksjonene fortsatt skaper uforutsigbarhet. Vi må i vår planlegging ta hensyn til denne usikkerheten. Samtidig har vi også tatt hensyn til tilbakemeldinger fra investorer, samt dialogen med vårt styre, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian.

– Det nye Norwegian vi skaper – med en forenklet organisasjon og driftsmodell – vil være et betydelig mer konkurransedyktig selskap enn før. Det gjelder både sammenlignet med hvor vi var før pandemien slo til, men også med tanke på konkurransebildet vi ser for oss i luftfarten fremover, sier Schram.

– Vi setter stor pris på at vi allerede har fått langsiktig støtte til restruktureringen og kapitalinnhentingen fra enkeltinvestorer i en tid med uforutsigbarhet som følge av pandemien, sier finansdirektør Geir Karlsen.

– Gjelden vil være redusert med mellom 62 og 65 milliarder kroner siden slutten av 2019, og vi vil ha kansellert flybestillinger til en verdi av 85 milliarder kroner. Samlet gjeld vil dermed være mellom 16 og 20 milliarder kroner, hvorav 6-7 milliarder er knyttet til flyflåten, sier Karlsen.

Finansdirektør Geir Karlsen er fornøyd med utviklingen(Foto: Norwegian)

Etter at en irsk dommer godkjente Norwegians redningsplan, har kreditorene i selskapet stemt ja til forslaget og dommeren i Oslo Byfogdembede har stemt ja til planen, ifølge E 24. Det betyr at langdistansesatsingenn med Boeing 787 Dreamliner legges ned.

Oslo Byfogdembete godkjente nylig Norwegians rekonstruksjonsplan i Norge. Dermed er begge konsernets rekonstruksjonsprosesser i Norge og Irland godkjent av domstolene, og to svært viktige milepæler er passert i Norwegians rekonstruksjon. Selskapet forbereder nå prosessen med å hente inn ny kapital.

Domstolen konkluderte etter at kreditorene godkjente den norske rekonstruksjonsplanen i en avstemmingsperiode som ble avsluttet fredag 9. april.

– Vi er svært glade for denne viktige avgjørelsen. Når vi har passert de to største juridiske milepælene kan vi se frem til å fortsette arbeidet med å hente inn ny egenkapital, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian.

– Jeg er stolt over å lede et selskap som kjennetegnes av en helt enestående stå-på-vilje. Og jeg er samtidig svært takknemlig for at vi har fått avgjørende støtte for å kunne fortsette virksomheten vår, sier Schram.

Kjennelsene i både Irland og Norge blir rettskraftige når den planlagte egenkapitalen er innhentet. Kapitalinnhentingen er forventet gjennomført i løpet av mai måned.

– Ringvirkningene av pandemien med smittevernsanbefalinger og reiserestriksjoner er krevende og fortsetter å påvirke driften. Økt vaksinering og andre tiltak med mål om en gjenåpning av samfunnet gjør meg allikevel optimistisk med tanke på gradvis økt aktivitet og etterspørsel både i Norge og resten av Europa, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram.

Norwegian hadde ni fly i drift i mars, hovedsakelig på norske innenriksruter. Totalt gjennomførte Norwegian 99,4 prosent av de planlagte flygningene i mars, og av disse var punktligheten på 93,7 prosent.

Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, er fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for våre produkter, service og nyskapning innen luftfarten.

I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.

Norwegian tilbyr rimelige flyreiser med utmerket kvalitet i et nettverk av kortdistanseruter i Norden og til europeiske nøkkeldestinasjoner.

Følg Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*