En rekke tiltak ble iverksatt for å redusere utslipp, vekt og drivstoff på flyvningen mellom Trondheim og Amsterdam tirsdag 16. mai. KLM kjøpte nok biodrivstoff til hele turen som ble blandet med jetdrivstoffet på Værnes, og bidro til kraftig reduksjon i CO2-fotavtrykket på bærekraftsutfordringen.
KLM er ett av 22 globale flyselskaper som konkurrerer om å bruke minst mulig drivstoff og slippe ut minst mulig CO2 i løpet av en flytur mellom 15. og 22. mai i år.
– Dagens flytur handler om å vise hva som er mulig allerede i dag, og at mange små tiltak og godt samarbeid kan gi store resultater. Klimakrisen er en alvorlig realitet, og vår bransje må gjennomføre endringer nå. Vårt mål er 30 prosent utslippsreduksjon per passasjer fra 2019 innen 2030. Nøkkelen til å oppnå dette er å øke bruken av bærekraftig flydrivstoff, med 10 prosent bærekraftig flydrivstoff (SAF) innen 2030 og 64 prosent modernisert flåte innen 2028, sier Gijs van Popta, direktør for Nord-Europa i KLM(Til venstre på KLM`S foto.).
En stor utfordring i dag er tilgang til bærekraftig flydrivstoff, men KLM skaffet til veie nok avansert biodrivstoff til hele strekningen mellom Trondheim og Amsterdam. Det er i dag ikke tillatt å fly med 100 prosent biodrivstoff på kommersielle flyvninger, så drivstoffet ble tilført Avinors drivstoffsystem på Værnes hvor det ble blandet med konvensjonelt drivstoff før tanking. Den totale mengden bærekraftig flydrivstoff som ble kjøpt til dagens flytur tilsvarer en reduksjon av det totale CO2 utslippet med cirka 80 prosent for flighten mellom Trondheim og Amsterdam.
En av de mest klimavennlige kommersielle flightene i historien
Både statssekretær Bent-Joacim Bentsen (Sp), fra samferdselsdepartementet og Stjørdals ordfører Eli Arnstad (Sp) var til stede når det helt spesielle flyet lettet fra Værnes. Avinor bidro i rekordforsøket til KLM, blant annet ved å gjøre det mulig å blande inn 100 prosent biodrivstoff på Værnes.
– På vegne av Avinor vil jeg gratulere KLM med gjennomføring av en av de mest klimavennlige kommersielle flightene i historien, sier Thorgeir Landevaag, konserndirektør for bærekraft, konsept og infrastrukturutvikling i Avinor.
– Dette er et lite, men viktig steg på veien mot en mer bærekraftig fremtid for luftfarten. Omstilling av luftfarten vil kreve samarbeid og partnerskap både nasjonalt og internasjonalt – privat og offentlig. Avinor jobber for å bringe hele bransjen sammen og har vært toneangivende for at en samlet norsk luftfartsbransje har forpliktet seg til et mål om fossilfri luftfart i Norge innen 2050. Vi er glade for å kunne bidra til at KLM kan vise med flighten fra Trondheim til Amsterdam her i dag hva som er mulig å få til av utslippsreduksjon allerede nå, sier Landevaag.
Sikret elektrisk bakkeoperasjon
En viktig støttespiller på bakken er Widerøe Ground Handling. De står bak alle bakkeoperasjoner på Værnes og jobber målrettet for å elektrisere maskinparken.
– Widerøe Ground Handling er opptatt av å bidra til en mer klima- og miljøvennlig luftfart gjennom å redusere utslippene på bakken. Mer enn 66 prosent av vårt rullende materiell er allerede elektrisk, og i dag testet vi ut en helelektrisk bakkeoperasjon. Vår ambisjon er å fortsette arbeidet for å realisere at alt vår rullende materiell er fossilfritt innen 2030, sier Marius Myhre administrerende direktør i Widerøe Ground Handling.
Servering ved gate reduserte vekt med over 300 kilo
Mange små og store tiltak bidro til et mye lettere fly enn vanlig – uten å gå ut over passasjerenes komfort eller sikkerhet. Passasjerene kunne forsyne seg med det de ønsket å spise før de gikk ombord, noe som reduserte vekten med over 300 kilo. I tillegg siktet pilotene seg inn på luftlag hvor flyet ikke etterlot seg kondensstriper i atmosfæren ved hjelp av avanserte værprognoser. Kondensstriper bidrar til å blokkere varme fra jorda til atmosfæren og bidrar i dag til global oppvarming.
Bruk av bærekraftig flydrivstoff er ett av tiltakene som kan redusere utslipp mest på rutefly i dag, men lav tilgjengelighet og høy pris gjør at innblandingsgraden kun er på 0,5-1 prosent i Norge i dag. EU kommisjonen vedtok for tre uker siden å øke innblandingskravet til 2 prosent i 2025 med en opptrapping til 70 prosent i 2050.
Det endelige resultatet fra bærekraftsutfordringen blir først klart over sommeren.
Om The Sustainable Flight Challenge – Miljø og mangfold hånd i hånd
- KLM Cityhopper KL 1174 skaffet nok biodrivstoff til å dekke 100 prosent av drivstoffbehovet på flyturen og det totale CO2-fotavtrykket ble dermed redusert med 80 prosent. Biodrivstoffet er produsert i Gävle i Sverige og er fremstilt av brukt vegetabilsk matolje.
- På det fullsatte flyet fra Trondheim fikk passasjerene maten ved gaten før ombordstigning i stedet for ombord på flyet. Dette tiltaket reduserer vekten på flyet med over 300 kilo, og sikret redusert matsvinn.
- Avfall fra cabinen resirkuleres med mål om 100 prosent resirkuleringsgrad
- Helt nye biologiske, nedbrytbare og ultralette pappkrus ble testet og passasjerene fikk nye og lettere beholdere for sukker og melk til te og kaffe.
- Avanserte vær- og luftlagsprognoser levert av dataanalyseselskapet Satvia ble benyttet i planlegging av flyhøyde, slik at flyet ikke etterlot noen kondensstriper som blokkerer varme.
- Flyet fløy med redusert hastighet, øko-pilotering og på den mest direkte linjen for redusert drivstoffbruk.
- Flyet benyttet kun en motor på til og fra rullebane og gate
- Nesten alle bakkemaskiner var elektriske på begge lufthavner.
- KLM lanserte nye og mer kjønnsnøytrale uniformer på denne flighten, for å gi ansatte mulighet til å utrykke sin identitet på et mangfold av måter. Øreringer og neglelakk er tillatt for både menn, kvinner og ikke-binære. Høyhælte lakksko byttes ut med nye organiske joggesko. KLM er opptatt av at både passasjerer og personalet kan føle seg vel og uttrykke egen identitet også i lufta.
- Flyet var dekorert med regnbue-motiv for å understreke KLMs støtte til Pride.
Om KLMs bærekraftsprogram
KLM var i 2011 det første flyselskapet som fløy med biodrivstoff på en kommersiell flyreise. Etter dette har KLM gjennomført flere prosjekter for å øke bruken og etterspørselen etter denne type drivstoff. Blant annet var KLM en bidragsyter til at Oslo Lufthavn Gardermoen var den første flyplassen som forsynte biodrivstoff fra sitt sentrale tankanlegg fra januar 2016. KLM har så langt investert betydelig for å øke produksjon og tilgjengelighet av biodrivstoff og oppfattes i dag som det mest bærekraftige internasjonale flyselskapet blant nordmenn. Passasjerer kan påvirke etterspørselen av biodrivstoff ved å legge på et SAF-bidrag ved booking av billett hos KLM. KLM legger også til en prosent bærekraftig drivstoff til drivstoffsystemet på Amsterdam Airport Schiphol for hver flyvning som har avgang eller transfer fra Amsterdam. Les mer om bærekraftig luftfartsdrivstoff her.
Marit Stigen og Ellen Arnstad fotografert på KLm`s flytrapp.
Pressekontakt i KLM