Det Stavangerske Dampskipsselskap selger Norled, et av landets største ferje- og hurtigbåtselskaper til det nordiske infrastrukturselskapet CapMan Infra og det kanadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management med femti prosent hver. DSD opplyser ikke hva kjøpesummen er, men etter det Stavanger Aftenbladet erfarer ligger prisen litt over to milliarder kroner. Norled har vært et heleid datterselskap av DSD og skal investere mye penger i årene som kommer og ser behovet for en ny aktør med finansielle muskler som ta over Norled, sier Ingvald Løyning, konsernsjef i DSD og styreleder i Norled, til Stavanger Aftenblad.
Finsk sisu
CapMan Oyj er et finsk holdingselskaper for investering og kapitalforvaltning. Selskapet har to driftssegmenter: Management Company & Services forretnings- og investeringsvirksomhet og fondsrådgivning. Selskapet investerer i private equity-aktivaklassen og børsnoterte markeder. Mål for investeringer er hovedsakelig nordiske vekstselskaper.Johan Andreas Tallberg (56) er styreleder og Joakim Frimodig er CEO.
Canadian World Wide
CBRE Caledon Capital Management Inc. («CBRE Caledon») er en ledende leverandør av infrastruktur og private equity-løsninger. Vi skaper langsiktig verdi for kunder ved å få tilgang til og administrere investeringer i høy kvalitet og bygge omfattende infrastruktur og private equity porteføljer. I dag representerer vårt dedikerte team med 38 fagfolk over 10 milliarder dollar på vegne av institusjonelle investorer over hele Nord-Amerika. Rittson Ferguson er CEO i det kanadiske selskapet( Se foto på toppen tatt av selskapet CBRE)
CBRE Global Investors. CBRE Global Investors er et av verdens største kapitalforvaltningsselskaper med USD 98 milliarder i forvaltningskapital. Firm sponser virkelige investeringsprogrammer over risiko / returspekteret i Amerika, Europa og Asia for over 500 institusjonelle investorer over hele verden. CBRE Global Investors har over 75 000 ansatte på omtrent 450 kontorer over hele verden.
Norled er DSD-datterselskapet som har gått best de siste årene. I 2017 ble det et overskudd på 110 millioner kroner, og i fjor ble det ytterligere forbedring. Da ble det et resultat før skatt på 228 millioner kroner – som var tidenes beste resultat. Nordled hadde inntekter på 2,37 milliarder kroner i 2018, noe som er en økning på 13 prosent mot 2017. Norleds og Ruters argument for å legge ned ruten mellom Aker Brygge og Snarøya var at den var ulønnsom. Nå håper finansmannen Kjell Inge Røkke og hans ansatte, samt ansatte i Equinor ved hovedkontoret i Oslo at fergetrafikken tas opp igjen, skriver Nordens Nyheter.