Flyulykken med Malaysian Airlines fly kan være spikeren i kisten for selskapet, sier flyselskapsekspert Anders Lidman til Dagens Industri. Han sier at nedskjytingen av passasjerflyet kan være den siste dråpen for det skrantende selskapet to alvorlige hendelser på kort tid.Beinhard konkurranse mellom flyselskapene i Asia gjør ikke situajsonen lettere for Malaysian Airlines,skriver Dagens Industri.
Avisen skriver at Malaysian Airlines har et «mardrømsår» bak seg. Den økonomiske krisen, hard konkurranse fra suksesshistorien Air Asia,samt den tragiske forsvinningen av MH370 og til sist flyet ble skutt ned av en rakett i ukrainsk luftrom. Ifølge den uavhengige flyeksperten Anders Lidman, uavhengig flyselskapet og president i konsulentselskapet Aeropol, kan dette være slutten for det kriserammede selskapet. Han sier at dette er en meget tragisk hendelse, fordi det rammer uskyldige mennesker. Han viser også til hendelsen med et Air France-fly, som hadde en ulykke over Atlanterhavet på ruten Brasil-Paris der flyet som forsvant. dette var nesten verre fordi det beviselig var en pilot feil. Men denne hendelssen har ikke påvirket selskapet noe vesentlig, sier Lidman.
Den siste dråpen
Man kan si at dette kan være være den siste dråpen for et selskap som har vært utsatt for så mye. De befant seg i en usikker situasjon da året startet på grunn av den beinharde konkurransen, særlig i Sørøst-Asia, og det var mange spørsmål som reisste seg for dem selv da. Flyet som forsvant tidligere i år har ikke bedret situasjonen for dem. Og denne siste hendelsen, som er man ikke kan kontrollere, der de aller fleste passasjerer i andre flyselskaper spør om rutene deres er lagt slik at de unngår Ukraina,sier Anderson Lidman og fortsetter:
Stor belastning
Det vil således bli svært vanskelig å takle dette, fordi det kommer på toppen av mange andre ting. Det vil være en stor belastning for selskapet å arbeide videre etter dette, også i økonomiske termer. Det er mange spørsmål om hvordan selskapet skal være i stand til å komme seg ut av dette, skriver Dagens Industi. I mellomtiden tror Lidman ikke malaysiske regjeringen, som har en majoritetsandel i Malaysian Airlines, vil være fornøyd med bare å ha et lavprisselskap, i dette tilfellet Air Asia.
Også andre observatører mener at Malaysian Airlines må legge ned sselskape ifølge dagens Industri.-Selv før den forferdelige hendelsen, var vi skeptiske. Trengs nå er et mirakel for å komme seg ut av situasjonen, sier flyanalytiker Moshin Aziz i Maybank til CNBC, og legger til at pengene vil renne ut innen midten av 2015 hvis ingenting positivt skjer