I forrige måned deltok Japans statsminister Shinzo Abe i Japans første autonome testkjøring på offentlig vei. En Nissan Leaf, en Toyota Lexus, og en prototype Honda kjørte rundt i nærheten av National Diet (parlamentet). Det var et viktig skritt i en plan som er ment å få fart på utviklingen av japansk teknologi og dets labre økonomi samtidig.
Ordningen ble klekket ut i juni 2013 da Japans departement for land, infrastruktur, transport og turisme kom sammen med innenlandske bilprodusenter for å diskutere avanserte teknologier. Resultatet var en beslutning om å anspore utvikling av automatiserte kjøresystemer. Hiroyuki Watanabe, senior teknisk direktør i Toyota, ble utnevnt til å lede programmet.
Departementets initiativ er en av ti offentlige programmer – med et budsjett 3,2 milliarder kroner 400 millioner i 2014 – ment å revitalisere den fastlåste japanske økonomien, som har stått nesten helt stille de siste to tiårene.
Målet for transportdepartementet er enkel: Assistér bransjen innføring av autonome akselerasjon, styring og bremsing i tide for Tokyo-OL i 2020 – og så presentere Japans avanserte teknologi foran verdens medier da.
Etter å ha kjørt i alle tre biler, fortalte Abe pressen, «Spesielt når det gjelder vanskelige kjøreforhold som krappe kurver og kjørefeltskifting, er Japans selvkjøringsteknologi i verdenstoppen.»
«Rollen til nasjonale og lokale myndigheter er svært viktig,» sa Takao Asami, Nissans senior vice president, etter hendelsen. Han la til: «Vi må finne nye forskrifter – hvordan å ta vare på ulykker, dersom de skjer, [og bestemme] hvis ansvar det vil bli.» (Departementet utstedte sin første konsesjon for automatisert kjøring til Nissan i september 2013.)
Gitt Japans raskt aldrende befolkning, har regjeringen en annen grunn til å ta imot førerløse biler. «I Japan har bilulykker forårsaket av eldre og mennesker som lider av demens vært økende,» fortalte Hideki Kimura, ingeniørprofessor ved Tokai Universitet i nærheten av Tokyo, til IEEE Spectrum. «Så behovet for automatiserte operasjoner er økende.»
Han bemerket at selv om den japanske regjeringen var fremme selvstyrte biler, «Det finnes ingen effektive lover for førerløse biler på offentlige veier i Japan. Og det er fortsatt spørsmålet om folk flest vil ha førerløse biler, på grunn av tap av kjøreglede og økte utgifter. «Likevel, med partnerskapet mellom regjeringen og industrien», sa Kimura: » forventer jeg at førerløse biler som kjører på fastsatte ruter kan realiseres innen 2020 i Japan. »
Offentlig testing av slik teknologi vil begynne neste mars i Fujisawa, en by like sør for Tokyo på kysten av Kanagawa Prefecture. Et 50-talls Fujisawa beboerne vil bli fraktet fra hjemmet til et supermarked 3 kilometer unna i robotdrosjer på hovedveiene. Drosjene vil også ha en ledsager i nødstilfeller.
Forsøket blir utført av Tokyo-baserte Robot Taxi Inc., et joint-venture mellom to Tokyo-baserte selskaper: ZMP Inc., en robot teknologiprodusent og Dena, en mobil teknologi tjenesteleverandør, sammen med offentlig støtte .
Men andre i auto-bransjen er tydelig interessert: Under en pressekonferanse på Tokyo Motor Show tidligere denne måneden, sa Markus Heyn, styremedlem i en ledende leverandør til bilindustrien, Robert Bosch GmbH i Gerlingen, Tyskland, , «å videreutvikle automatisert kjøring, vil vi gjøre Japan til en nøkkellokasjon for Bosch. »
Bosch har testet automatiserte biler på offentlige veier i Tyskland og USA siden begynnelsen av 2013. «På grunn av ulike vei- og trafikkforhold i Japan, må vi justere og tilpasse våre systemer på riktig måte,» sier Heyn.
Det er ingen tvil om at en god del justering er sannsynlig i Japan som er et land med plassmangel. Utenfor byen og byens sentre, mangler mange urbane gater og mindre veier fortau for fotgjengere. I stedet må fotgjengere gå innenfor en smal hvit veiskulder til veier som også ofte er for smale. Som en konsekvens må kjøretøyer ofte passere bokstavelig talt innenfor noen få centimeter av mennesker og barn. Og det er ikke uvanlig at elektrisitetsstolper, samt andre fotgjengere, blokkerer fremdriften for fotgjengere, å tvinger dem til å plutselig gå ut i veien for å passere.
En 2013 bemerket en regjeringsmelding om trafikksikkerhet i Japan, at mange dødsfall er forårsaket av dårlige kjøreegenskaper, formålsløs kjøring, og distrahert kjøring. Tilhengere av autonom kjøring sier at teknologien kan redusere slike ulykker. Ifølge Bosch, «spår ulykkesforskning at økt automatisering kan redusere ulykkestallene betydelig – med opp til en tredjedel i Tyskland alene.»
Gitt veiforholdene i Japan, må førerløse biler beregne lang testtid.
Kilde: IEEE Spectrum