IKEA Norge annonserte i dag resultatet for regnskapsåret 2024 (1. september 2023 – 31. august 2024) med driftsinntekter på 8 812 millioner NOK, en nedgang på 2 prosent fra fjoråret
– Resultatet gjenspeiler den vedvarende økonomiske usikkerheten og de økte kostnadene som har påvirket forbrukerne den siste tiden. I tillegg har vi opplevd perioder med leveranseproblemer på grunn av utfordringer i det globale transportmarkedet. Likevel har vi, sammen med våre fantastiske medarbeidere, oppnådd et resultat som jeg er svært fornøyd med, sier Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA Norge.
Investering i lavere priser
Etter en periode med uvanlig høy prisvekst i hjeminnredningssektoren, har IKEA det siste året investert 500 millioner i å senke prisene på flere tusen produkter. En viktig årsak til at vi kan gjøre dette er vår unike eierstruktur. Ingka-konsernet , som IKEA Norge er en del av, er organisert som en stiftelse. Den gir oss muligheten til å tenke langsiktig og legge mer vekt på bærekraftig lønnsomhet enn kortsiktig profitt. Eierstrukturen sikrer at overskuddet alltid reinvesteres i virksomheten vår og kommer kundene våre til gode. I tillegg bidrar det til trygge og stabile arbeidsplasser.
I tider som krever økonomisk forutsigbarhet har det vært viktig for oss å sikre at IKEA er og forblir IKEA. Vi skal leve opp til vår visjon om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene og levere smarte og funksjonelle innredningsprodukter og løsninger som er så rimelige at de fleste har råd til å kjøpe dem. Gjennom dette arbeidet har IKEA opprettholdt sin solide markedsandel gjennom en periode med generell nedgang i bransjen.
– Vårt fokus har vært å levere verdi for kundene våre og sikre en sømløs og inspirerende handleopplevelse. I tillegg til å senke prisene våre, har vi det siste året hatt et ekstra fokus på Oslo-området. Hovedstaden og Oslo-området er vårt største og viktigste marked og hvor vi ser størst potensiale. I virksomhetsåret har vi åpnet to nye butikker i Oslo, IKEA på Majorstuen og IKEA på Karl Johan. Dette har vi gjort for å komme enda nærmere de mange menneskene i Oslo, sier Aaby.
Nye butikkonsept
Varehusene spiller fortsatt en viktig rolle for kundene våre. I FY24 hadde vi 9,1 millioner besøkende til varehusene våre, en økning på 2,1 prosent mot fjoråret. Samtidig ser vi tydelig at flere kunder benytter seg av våre digitale kanaler gjennom kundereisen, og i FY24 hadde vi over 50 millioner besøkende til IKEA.no. En økning fra 48,2 millioner året før.
IKEA skal fortsette å være innovative, teste nye konsepter og løsninger for å komme enda nærmere kunden, og vi skal fortsette reisen mot å bli landets beste omnikanal-retailer. Videre skal vi bidra til å løse kundens behov og drømmer, uavhengig av hvilken kanal de møter oss i.
Nøkkeltall IKEA AS FY24
Totale driftsinntekter: 8 812 NOK millioner
Resultat før skatt: 245 NOK millioner
Besøk på varehus: 9,1 millioner
Besøk i nettbutikken: 50 millioner
IKEA Family medlemmer: 1 600 000
100 % utslippsfri hjemlevering i Oslo