YouGovs siste Global Media Report viser at videostrømmetjenester fortsetter å fengsle seere i Norden og over hele verden. De ser ut til å stramme grepet i kjølvannet av pandemien og vil trolig registrere den mest betydelige veksten i forbruket det kommende året. Netflix er den mest dominerende videostrømmetjenesten i Norden.
43 % av forbrukerne i Norden har sett Netflix de siste 30 dagene. Denne andelen dekker imidlertid noen regionale forskjeller. Netflix har en enda mer solid posisjon i Danmark, hvor halvparten av befolkningen (50 %) har sett Netflix de siste 30 dagene. Netflix dominerer også videostrømmemarkedet i Sverige og Norge, hvor 45 % har sett Netflix, mens andelen er betydelig mindre i Finland (32 %). Generelt har internasjonale strømmetjenester et mindre grep om finske forbrukere enn i resten av Norden.
HBO Max og Viaplay kjemper om andreplassen i Norden. 21 % av forbrukerne har sett HBO Max de siste 30 dagene, og 20 % har sett Viaplay. NENT og det finske teleselskapet Elisa har i samarbeid lansert en tjeneste for finske seere kalt Elisa Viihde Viaplay, som tilbyr Viaplays originale nordiske produksjoner, Hollywood-filmer og finske filmer og serier. Elisa Viihde Viaplay deler andreplassen med HBO Max i Finland når det gjelder seere. Begge har hatt 13 % som sier at de har strømmet ved hjelp av tjenestene deres de siste 30 dagene.
Disney+ er den nyeste videostrømmetjenesten på de nordiske markedene, men de er ikke langt bak HBO Max og Viaplay når det gjelder brukere. 16 % av forbrukerne i Norden har brukt denne strømmetjenesten. Dessuten har Disney+ et stort publikum under 18 år.
Netflix har det mest robuste bildet
Merkene ovenfor ble rangert basert på indekspoengsummen, et mål på den generelle merkehelsen beregnet ved å ta gjennomsnittet av Inntrykk, Kvalitet, Verdi, Tilfredshet, Anbefal og Omdømme.
Netflix distanserer seg ytterligere fra konkurrentene når det gjelder å ha det sterkeste imaget og topper rangeringene i Norden, med en totalscore på +31,2. Samtidig står HBO Max på andre trinn med en score på +16,8. Disney+ tar tredjeplassen med +15,4. Alle strømmetjenestene gjør det bedre når de vurderes på kvaliteten de leverer enn på verdien. Netflix scorer imidlertid eksepsjonelt godt både på kvalitet og verdi. Netflix topper listen med en poengsum på +33 i kvalitet og +28 i verdi.
HBO Max presterer litt bedre enn Disney+ med 19 i kvalitet og 14 i verdi. Samtidig har Viaplay lavest poengsum først og fremst på grunn av hvordan forbrukere vurderer strømmetjenesten på verdi, hvor Viaplay scorer +6.
Metodikk
Data ble hentet fra YouGov BrandIndex mellom 1. januar 2022 og 31. mars 2022.
Hver dag blir forbrukere, representanter for befolkningen over 18 år, spurt om forbruk og deres syn på merkevarer på tvers av ulike markeder, noe som lar YouGov bygge et bilde av hvordan allmennheten oppfatter disse merkene ved å sammenligne indeksscore – som er et mål av den generelle merkehelsen beregnet ved å ta gjennomsnittet av inntrykk, kvalitet, verdi, tilfredshet, anbefaling og omdømme av YouGov BrandIndex.
Inntrykk – om noen har et positivt eller negativt bilde av en merkevare
Kvalitet – om forbrukerne mener merket representerer god eller dårlig kvalitet
Verdi – om forbrukerne mener merket representerer god eller dårlig verdi for pengene, ikke «billig», men tilbyr kunden mye i retur for prisen som betales
Tilfredshet – om noen er en fornøyd eller misfornøyd kunde
Anbefal – om noen vil anbefale et merke til en venn eller ikke
Omdømme – enten noen er stolte eller flaue over å jobbe for en merkevare
Kontakter
Matthew Smith
Leder for datajournalistikk @mattsmithetc