Her er de mest populære teknologinavnene(Kilde Yougov)

YouGov lanserer nå vår globale årlige rangeringsliste over teknologimerkene som Norge og verden har det beste inntrykket av. Teknologimerkene har hjulpet oss gjennom koronapandemien ved å knytte oss sammen og underholde oss. YouGov har derfor sett nærmere på hvilke teknologimerker som er mest populære i Norge og resten av verden. Her er Norges mest populære teknologimerker i henhold til YouGov`s undersøkelse:

YouGovs rangeringsliste over teknologimerker er utarbeidet ved hjelp av YouGov’s BrandIndex inntrykk-score, som måler helhetsinntrykket av en merkevare.

Samsung er populært verden over og er helt i topp på den norske rankingen med en score på 39,0. Teknologimerker, som de fleste av oss anvender hver dag, nemlig Microsoft og Google, inntar henholdsvis annen og tredjeplass.

Apple har som vanlig lansert en rekke nye modeller og produkter det siste året og sikrer seg fjerdeplassen foran merker som Sony, Nikon og Siemens.

Hardwareprodusentene Nokia og LG inntar henholdsvis åttende og niendeplass, mens den sosiale medieplattformen Facebook inntar den siste plassen på den norske topp 10 listen.  Her er de mest populære internasjonale navnene:

Den globale topp 25

Samsung inntar også toppen av den globale teknologirankingen. Samsungs produktsortiment strekker seg bredt fra telefoner til vaskemaskiner, og Samsungs produkter er relevante innenfor nesten alle områder av forbrukerens hjemmeliv.

Google, som også er vanskelig å komme utenom i hverdagen, kommer inn på andreplass, mens messaging-platformen WhatsApp tar tredjeplassen.

Om rankingen

 YouGovs Technology Rankings 2021 inneholder følgende kategorier av varemerker: Hardwareprodusenter (som Dell, Apple, Samsung, Bose), softwareprodusenter (som Microsoft og IBM) og sosiale medieplattformer (som Facebook, Twitter og WhatsApp).

YouGov BrandIndex er tilgjengelig i 55 markeder over hele verden og gjennomfører mer enn 11 millioner intervjuer hvert år i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia, Midtøsten og Australasia.

BrandIndex er en daglig måling av nordmenns oppfatning av mer enn 350 merkevarer, herav 30 teknologimerker. I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Man kommer frem til inntrykk-scoren ved å spørre respondentene, hvilke merkevarer de har et generelt positivt inntrykk av og hvilke de har et generelt negativt inntrykk av. Nettoscore regnes ut fra positivt inntrykk minus negativt inntrykk i perioden 1. marts 2019 til 28. februar 2020.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*