Merkevarerangering fra YouGov sommeren 2021(Ill: YougGov)

YouGov BrandIndex lanserer nå listen over Norges mest anbefalte merkevarer 2021. Toyota er Norges mest anbefalte merkevare og XXL er årets høydehopper. YouGov BrandIndex har sett nærmere på hvilke virksomheter og merkevarer som er gode på å skape ambassadører, altså tilfredse kunder som vil anbefale disse videre til venner og bekjente. Toyota er Norges mest anbefalte merkevare.

81,3 % av Toyotas kunder vil anbefale Toyota til venner og bekjente, og derfor inntar Toyota førsteplassen på YouGovs Recommend-rangering 2021. Volvo tar andreplassen med en score på 79,4 %, foran BMW, som får en score på 74,7 %.

Bilindustrien er generelt flinke til å skape merkevareambassadører og Toyota, Volvo og BMW har fått selskap av flere andre bilmerker på topp 10-listen. Mercedes-Benz, AUDI og Skoda ligger nå på fjerde-, femte- og sjetteplass, og i tillegg har Hyundai gått inn på en åttendeplass.

Imidlertid er det også plass til noen andre merker fra andre sektorer på topp 10-listen. Butikkgiganten Zalando har også klart å skape fornøyde kunder som liker å anbefale kjeden. De ligger på sjuendeplass, mens Color Line tar niendeplass og IKEA tiendeplass.

Klatrerne

XXL har forbedret sin Recommend-score med 13,7 %, og er dermed årets høydehopper.

Top improvers June 2020(Ill: YouGov)

Kontakt oss

Vil du vite hvordan det går med din merkevare? Eller vil du høre mer om YouGov BrandIndex? Kontakt oss gjerne.

Om rankingen

YouGov BrandIndex er tilgjengelig i 55 markeder over hele verden og gjennomfører mer enn 11 millioner intervjuer hvert år i Nord-Amerika, Sør-Amerika, Europa, Afrika, Asia, Midtøsten og Australasia.

BrandIndex måler daglig nordmenns oppfatning av mer enn 350 merkevarer. I Norge intervjuer YouGov BrandIndex et representativt utvalg på 100 personer hver dag og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer.

Dataen for denne rapporten er basert på et samlet gjennomsnitt for alle intervjuer med kunder av de enkelte selskaper/merkevarer i perioden 1. juni 2020 til 31. mai 2021. Vi har kun tatt med selskaper/merkevarer som har oppnådd minimum 100 intervjuer innenfor denne perioden.

Dataen for denne rapporten er basert på et samlet gjennomsnitt for alle intervjuer med kunder av de enkelte selskaper/merkevarer i perioden 1. juni 2020 til 31. mai 2021. Vi har kun tatt med selskaper/merkevarer som har oppnådd minimum 100 intervjuer innenfor denne perioden.

Recommend-scoren finnes ved å spørre befolkningen, hvilke av de følgende selskaper/merkevarer ville du ANBEFALE til en venn eller kollega

Tabellen for Recommend-forbedring rangerer merkevarene som har hatt størst økning i Recommend-scoren fra 1. juni 2020 til 31. mai 2021 sammenlignet med samme periode 2019-2020.

(Ill: YouGov)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*