Amedia, som er Norges største mediekonsern etter Schibsted, la fremsvake tall for første kvartal 2014 torsdag. «Full panikk i Avis-Norge» skriver Aftenposten som eies av Schibsted ASA. Nordens Nyheter har regnet ut lønnsomheten i Amedias største aviser basert på konsernets regnskaper for 2012. Dette forholdet er likartet første kvartal 2014. Lokalavisen Østlandsposten i Larvik i Vestfold, startet av Ludvig Næss, er juvelen i Amedias krone, med dobbelt så høy lønnsomhet somde største avisene i gruppen, skriver Nordic News. Amedia eies i dag av LO og forskjellige LO-forbund (48,6 %), Telenor Media & Content Services (48,2 %) og stiftelsen Fritt pressen kjøpte tilbake disse aksjene .Ifølge en aksjonæravtale skifter de store eierne LO og Telenor på å ha styreledervervet i Amedia.
LO har blitt sto aksjonær i Klassekampen, men er på ingen måte noen dominerende eier i den gamle kommunistavisen med sine hundre aksjer. Fra før har LO-forbundene IndustriEnergi og Fagforbundet betydelige eierposter. Klassekampen må holde fast ved sin brede dekning av fagbevegelsen. Tidligere LO-leder Roar Flåthen berømmer avisa for å ha blitt en viktig plattform for ideologisk debatt og politikkutvikling på venstresiden i Norge, og avisen har vist god opplagsvekst under sjefredaktør Brynjulf Braanen.
Papir sakker akterut
Amedia svekker brutto driftsresultat med 29 millioner i 1. kvartal 2014 sammenlignet med året før. Svekkelsen er drevet av en betydelig nedgang i papirannonseinntektene. Den digitale inntektsveksten er god, men veier ikke opp for fallet på papir. Amedia har fremskyndet arbeidet med å tilpasse konsernets kostnader til et endret inntektsgrunnlag. Amedia leverte et brutto driftsresultat i 4. kvartal 2013 på 128 millioner. Vi kommer tilbake med tallene for første kvartal 2014. Resultatet for tredje kvartal ifjor er bedre enn i tilsvarende kvartal året før, til tross for betydelig nedgang i annonseomsetningen på papir. Brutto driftsresultat for hele året endte på 529 millioner, som er 7 prosent svakere enn resultatet i 2012. Amedia har i tillegg inntektsført 100 millioner i kvartalet knyttet til salget av TV2.Resultatet er bedre enn i tilsvarende kvartal året før, til tross for betydelig nedgang i annonseomsetningen på papir. Brutto driftsresultat for 2013n endte på 529 millioner, som er 7 prosent svakere enn resultatet i 2012. Amedia har i tillegg inntektsført 100 millioner i kvartalet knyttet til salget av TV 2.
– Våre resultater var tilfredsstillende, men nedgangen i den samlede reklameomsetningen er betydelig og legger press på lønnsomheten. Vi har gjennom løpende kostnadsreduksjoner klart å kompensere for vesentlige deler av fallet sa konsernsjef Are Stokstad i en kommentar til resultatene som ble lagt i 2013. Stokstad pekte på at Lokale Medier leverte bedre resultater enn i 2012, og at Digitale Medier 1881 bidro med gode resultater. Amedias EBITDA-margin er i 4. kvartal 2013 var 9,2 % før prosjekt- og omstillingskostnader. Prosjekt- og omstillingskostnadene var på 51 millioner i 4. kvartal og 122 millioner på årsbasis. Vi ser at Østlandspostens driftsresultat før skatt ligger på 23,4 prosent, som er langt over gjennomsnittet..
Jevnstore med Schibsted
Den digitale veksten i Amedia fortsetter.De samlede digitale inntektene var ved utgangen av 2013 på 534 millioner. Den digitale andelen av reklameomsetningen er oppe i 26,2 prosent. Mediehusene hadde en digital annonsevekst på 20,1 prosent i 4. kvartal og 15,6 prosent på årsbasis. A-pressen overtok aksjene i Edda Media i juni 2012. Konsernet navnet A-media i september 2012. Amedia er landets nest største aktør i mediemarkedet med en omsetning på 5,4 milliarder og 3500 ansatte .Amedia kontrollerer, ifølge Medietilsynet,26,4 prosent av avismarkedet i Norge og er blitt jevnstore med Schibsted. De største mediehusene i Amedia er Drammens Tidende, Romerikes Blad, Haugesunds Avis, Tønsbergs Blad og Oppland Arbeiderblad. Det mest lønnsomme avishuset er altså Østlandsposten i Larvik, som nåværende konsernsdirektør Are Stokstad i Apressen i sin tid var redaktør for Se tabell lengst ned).
Taper terreng
Amedias lokalaviser er samlet i 12 regioner med en regional ledelse med ansvar for regionalt annonsemarked og forbrukermarked, samt økonomi-og administrasjon.Den regionale ledelsen er plassert i et av regionens største mediehus og dette mediehuset fungerer som regionsenter. Amedia Marked håndterer det nasjonale reklamemarkedet for alle Amedias titler.I 2012 omsatte Amedia for 3996,9 millioner kroner, med en EBITA på 309 millioner. Antall ansatte var 2253. Annonseinntektene til Amedia var i 2012 på 2342 millioner kroner, som utgjør 43 prosent av samlet omsetning. Annonseinntektene falt i 2012 med i underkant av to prosent. Papirannonseringen gikk tilbake med vel tre prosent, mens veksten digitalt fortsatte med 11 prosent. Digital andel av annonseinntekten er på 16 prosent. Vi ser at nedgangen i magasin og avispapir rammer store treforedlingskonsern som Norske Skog og svensk-finske Stora Enso.
Kritisk til eierskap
Amedia hadde, som nevnt ,inntil 2012 en aksjepost på 50 % i TV 2. Disse ble i januar 2012 solgt til det danske mediekonsernet Egmont som fra før eide 50 % av aksjene. Historisk har Amedia vært eid av LO og Arbeiderpartiet. Arbeiderpartiet solgte seg ut i 1995 da selskapet kjøpte seg inn i TV2 og Harald A. Møller Invest kom inn som ny eier. Samme år ble selskapet børsnotert. Da benyttet det finske mediekonsernet Sanoma og Telenor muligheten for å kjøpe seg opp i konsernet. Helsinki Media Company, en av de fusjonerende partene i Sanoma-WSOY, inngikk i 1998 en avtale på vegne av heleide norske datterselskap Helsinki Media Company A/ S om kjøp 10,3 % av aksjene og stemmene i den norsk A-pressen ASA. Til slutt solgte Sanoma alle sine aksjer. Idag er det Telenor Media Invest med Morten Carlssen Sørby som styreleder, største eier i Amedia etter LO( se tall høyere opp i artikkelen). Største eier i Telenor Media Invest er TelenorCommunication II AS. Nordens Nyheter har i en rekke artikler kritisert Telenors eierskap i landets nest største mediekonsern, fordi selskapet sitter på viktige deler av tilgangen til Internett, skriver Nordic News.
Mest lønnsomme aviser
Her er listen over Amedias mest lønnsomme aviser med resultat før skatt i prosent av omsetningen est lønnsome aviser for 2012. Det er ikke grunn til å tro at forhold har endret seg frem til i dag, første kvartal 2014. Dermed presenterer vi disse tallene som forholdsmessig riktige i samband med presentasjonen av regnskapet første kvartal 2014. Amedias mest lønnsomme lokalaviser i Norge( Kilder: Aftenposten/Amedias regnskaper/Brønnøysund/Nordens Nyheter):
1.Østlandsposten, Larvik 23,4 %
2.Oppland Arbeiderblad 13,9
3.Romerikes Blad,Lillestrøm 13,5
4.Avisa Nordland, 11,9
5.Glåmdalen 11,7
6. Sandefjords Blad 10,9
7.Fredrikstad Blad 10,7
8.Nordlys 10,6
9.Tønsberg Blad 9,2
10.Drammens Tidende 8,7
11.Telemarksavisa 7,5
12. Haugesunds avis 6,9
Ludvig Næss var født 12. august 1864 i Larvik, døde 15. april 1921. Han startet Østlandsposten der han var redaktør og eneeier mellom 1896-1921. Næss var medlem av Larvik bystyre 1898-1904 og 1910-1919 samt ordfører 1912-1916 og varaordfører 1911. Han satt to år på Stortinget for Venstre, som representant for valgkretsen Larvik og Sandefjord mellom 1916-1918. Næss eide Nansetgata 7 i Larvik fra 1899 til 1921. Den var hans hjem og der lå Østlands-Postens kontor. Hans sønn Øyvind Næss overtok som ansvarlig redaktør, og hans nevø Jan Ludvig Næss var redaktør og disponent frem til avisa ble solgt til A-pressen(Amedia).
Tom Erik, Larvik