Infosjef Espen Olsen i Toyota(Foto:Maynewsdesk)

Ferske tall fra Norsk Kundebarometer viser at kundene er svært tilfredse med Toyota. – Ingenting føles bedre enn å ha fornøyde kunder, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota.

Kundetilfredsheten til Toyota i Norge øker med 0,2 poeng til en score på 83,4 poeng av 100 mulige. Det er nest best av samtlige virksomheter som er målt i Norsk Kundebarometer i 2019.

– Ingenting føles bedre enn å ha fornøyde kunder. Disse resultatene er derfor en veldig hyggelig tilbakemelding til våre dyktige ansatte i Toyota-organisasjonen. Dette er også en bekreftelse på at vi gjør veldig mye riktig, sier Espen Olsen.

Norsk Kundebarometer 2019 omfatter til sammen 154 bedrifter fra rundt 30 ulike bransjer. Mer enn 6000 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å gjøre kundene sine begeistret.

I alle de siste ti årene har Toyota oppnådd mer enn 80 poeng i målingen kundetilfredsheten. I årets undersøkelse er det kun Volvo som er hårfint foran Toyota. I målingen av kundenes lojalitet til merkevaren, scorer Toyota best i bilbransjen med 82,2 poeng.

– Vi er stolte av å ligge på et stabilt høyt nivå i denne undersøkelsen. Likevel hviler vi ikke på laurbærene og jobber hver dag knallhardt for å levere gode opplevelser til våre kunder, sier Olsen.

Bakgrunn:

Totaloversikt Norsk Kundebarometer 2019:

Plassering 2019 Bedrift Tilfredshet 2019
1 Volvo 83,7
2 Toyota 83,4
3 Flytoget 82,9
4 Sbanken 82,3
5 Vinmonopolet 82,1
6 Audi 82
7 BMW 81,9
8 Finn.no 81,6
9 Apotek 1 81,1
10 Komplett Apotek 80,9
10 OneCall 80,9

Toppliste over bilforhandlere:

Plass Selskap Tilfredshet Lojalitet
1 Volvo 83,7 80,4
2 Toyota 83,4 82,2
3 Audi 82,0 76,6
4 BMW 81,9 76,7
5 Skoda 80,8 76,0
6 Mitsubishi 78,4 72,0
7 Peugeot 78,2 74,8
8 Mercedes-Benz 77,9 74,5
9 Nissan 77,6 72,2
10 Volkswagen 77,4 71,5
11 Ford 76,9 73,4
12 Tesla 75,5 81,1

Kilde: Norsk Kundebarometer/Handelshøyskolen BI

Bakgrunn:

Norske Kundebarometer

  • Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
  • Norstat Norge har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6078 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.805 bedriftsvurderinger.
  • Undersøkelsen omfatter til sammen 154 bedrifter. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2019.
  • Barcode Intelligence er offisiell administrator for Norsk Kundebarometer ved BI.
  • Mer informasjon her: https://www.bi.no/forskning/norsk-kundebarometer/
Toyota dominerer hybridmarkedet(Foto: Mynewsdesk)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*