Kongsberg Automotive (KA) har fått en kontrakt påen såkalt vekstplattform for deler i elbiler i Kina til en verdi av EUR 49 mill. (NOK 472 mill.). Kontrakten omfatter såkalte Plug-in hybrid interiør i elektriske biler som skal selges på det kinesiske markedet. Kongsberg har fått kontrakten av en av de kinesiske produsent av personbiler for passasjerer, og gjelder levering av utstyr for en produksjonsplattform med betegnelsen (OBC), og gjelder neste generasjon plug-in hybrid elektriske biler. Dette OBC-produktet vil bli brukt i B-segmentet biler, som vil bli solgt i Kina, dvs på det kinesiske markedet være . Bilprodusenten Geely(se nederst i artikkelen) kan være kjøper av Kongsberg Automobils produkter
Viser vekst fremover
Kontrakten har en estimert totalverdi på 49 millioner euro over sju år, med levering fra KAs fabrikk i Wuxi, Kina. Produksjonen vil starte i første halvdel av 2018, og forventes å nå topp volum i 2020. Joachim Magnusson, konserndirektør for Kongsberg Automotives Driveline sier til Nordens Nyheter at effektive drivlinjer er en av selskapets viktigste vekstplattformer og denne kontrakten viser videre at vi er på god vei. Jeg er veldig fornøyd med denne kontrakten i dette voksende og viktig segment for effektive drivlinjer, og det er tilfredsstillende å ha kommersiell suksess med produkter som bidrar til en bærekraftig fremtid for oss, sier Joachim Magnusson, konserndirektør for Kongsberg Automotives Drivers
Kjøper ikke elbiler
Ifølge kinesiske medier har Tesla over 2.000 biler på lager i Kina. Elon Musk innrømmer at selskapet sliter med å få fotfeste i det kinesiske markedet.– Kina er det eneste stedet i verden hvor vi har lagerbeholdning til overs, sier Musk. Forbrukerne er skeptiske til elbiler i verdens mest forurensende land. Mange frykter at elbilene ikke er like sikre og pålitelige som biler på drivstoff, og tilgangen på elbilladere er for mange ikke god nok, skriver AFP. Tesla gir nye kunder i kina en gratis hjemmelader samt gratis bruk av selskapets nettverk av 50 hurtigladere i landet, i håp om å få fart på salget.Kina subsidierer kjøp av elektriske biler, men bare de som er produsert i Kina. Dermed må en kineser ut med 685.000 yuan – drøyt 860.000 kroner – for å kjøpe seg en Tesla,skriver NTB. Her følger de største kinesiske produssentene av personbiler: Brilliance China Auto, BYD Auto, Chery, Dongfeng Motor Corporation, Geely( eier Volvo Personvagnar), Lifan, Nanjing Automobile Group, Roewe.