Ducky utvikler digitale verktøy for myndigheter og bedrifter som skal synliggjøre og påvirke befolkningens CO2-fotavtrykk. Foto: Christian Horz

Hafslund Eco og Eidsiva investerer i Ducky AS, en teknologibedrift som utvikler digitale verktøy for myndigheter og bedrifter som skal synliggjøre og påvirke befolkningens CO2-fotavtrykk.

Enkeltpersoners forbruk står for 2/3 av nordmenns utslipp, men vi mangler gode verktøy for å synliggjøre og påvirke vårt eget CO2-fotavtrykk. Alle varer og tjenester vi kjøper og benytter oss av har et visst CO2-fotavtrykk, det være seg innen transport, mobilitet, matvarer, tekstiler, eller annet utstyr. For å nå FNs klimamål er det avgjørende at store virksomheter og styringsmyndigheter effektivt kan stimulere forbrukere til å ta opplyste og klimavennlige valg.

Det norske selskapet Ducky har ambisjon om å utvikle verktøyene som trengs. I tillegg til Hafslund Eco og Eidsiva går nå flere velkjente investorer inn på eiersiden, for å realisere selskapets ambisjoner.

– Ducky er avhengig av å bygge tillit for å fremme våre verktøy for offentlig-privat samarbeid i stor skala. Hafslund Eco og Eidsiva er slik vi ser det perfekte eier da de utelukkende jobber mot et fornybart samfunn og er offentlig eid. I tillegg gleder vi oss til å utforske hvordan Hafslund med nettverk og unik kompetanse kan bidra til rask europeisk skalering, sier Mads Simonsen, med-günder i Ducky.

Digital oversikt over eget CO2-fotavtrykk

Ducky utvikler digitale tjenester som stimulerer til klimapositiv adferd på flere måter. Den ene tjenesten gir kommuner og fylkeskommuner et samlet bilde av befolkningens CO2-fotavtrykk i et gitt område. Med denne informasjonen kan beslutningstakere planlegge og iverksette tiltak, basert på forbruksbaserte utslipp. Den andre tjenesten er et API knyttet til Duckys database, som gjør at bedrifter og offentlige tjenestetilbydere enkelt kan hente og synliggjøre CO2-fotavtrykket til varer og tjenester de tilbyr i digitale flater.

Ved å synliggjøre våre personlige og kollektive forbruksbaserte utslipp håper Ducky å drive en datadrevet omstilling til et smart nullutslippssamfunn.

– Vi er imponert over Duckys engasjement og ambisiøse visjoner, og tror at denne type løsninger kan gi et meningsfylt bidrag i overgangen til mer klimavennlig og bærekraftig forbrukeradferd. Gjennom bevisstgjøring kan forbrukere endre vaner de ikke er klar over er utslippsintensive, sier Kim Solesvik, som leder arbeidet med venture-investeringer på vegne av Hafslund Eco og Eidsiva.

– Vi jobber med utvikling av produkter og tjenester som gjør det enklere for våre eierkommuner å komme nærmere målet om nullutslippssamfunn. Vi tror Duckys digitale tjenester blir anvendelige verktøy for både eierne våre og andre i denne omstillingen, sier Victoria Lervik, daglig leder i Hafslund Ny Energi, som er Hafslund Eco og Eidsivas felleseide selskap med fokus på venture-investeringer og innovasjon.

Kontakt:

Kim Oppedal Solesvik, leder for venture-investeringer i Hafslund Ny Energi, tel. 934 57 308, kim.solesvik@hafslundeco.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*