Pehr G.Gyllenhammar, tidligere konsernsjef i Volvo, lanserte konseptet Scandinavian Link tilbake i 1984 og innså at det var behov for bedre forbindelser Oslo-Gøteborg-København for biler og tog.Det var etter at Volvo-avtalen gikk i vasken.

I dag er reisetiden med tog Oslo-Gøteborg cirka fire timer. Banen har lav standard og trafikken i Norge er lokal med mange stopp. Det går ingen svenske direktetog. Operatøren NSB kjører to tog daglig i hver retning og truer med å stenge trafikken i Sverige. Så vi fikk ingen bedre reisemuligheter. Hvordan kunne det være slik?

Bedre reisemuligheter

I 2012 la den norske regjeringen frem forslag til bedre reisemuligheter mellom Sverige og Norge i Høyhastighetsutredningen. I 2013 fikk Trafikverket i oppdrag å delta i planleggingen av linjen Oslo-Gøteborg-København i samarbeid med Norske Jernbaner. I 2014 bagatelliserte Löfven-regjeringen oppdraget. Hvorfor? Det virker uforståelig med tanke på preferansene til Gøteborg by og daværende infrastrukturminister Anna Johanssons (S) opphav som kommunalråd i Gøteborg. Deet er den norske reisejournalisten Björn Moholdt, redaktör for WAY2GO, som har skrevet om tankene om en ny skandinavisk toglinje. Forsvars- og beredkapsmessig,er dette meget viktig, nå som hele Norden er i forsvarsorganisasjonen NATO. Moholdt skriver at et svensk parti(treolig Sverige-demokratene) åpner for at Sverige, Norge og Danmark, etablerer et felles natt-togselskap,i tråd med Gyllenhammars ideologi.


Blir trolig skandinavisk natt-tog

Undersøkelsene om jernbane av høy klasse i Vest-Skandinavia resulterte i såkalte "Åtte-Millioner-City-prosjektet der sluttrapporten kom i 2014. I styringsgruppen satt ledende politikere fra de berørte regionene og byene, deriblant Anneli Hulthén (S) fra Gøteborg. Rapporten tok for seg den gunstige utviklingen i arbeidsmarkedet, den gode samfunnsøkonomiske lønnsomheten gjennom totalt endrede reisemønster og mulighetene for ekstern finansiering. Nordmennene var forberedt på å ta Oslo-Öxnered-investeringen dersom Sverige tok ansvar for utbedringene på Vestkystbanen og den suksessive utvidelsen av høyhastighetslinjer mellom Stockholm og Gøteborg/Malmö. Etterforskningen Det er den svenske politikeren og tidligere partiformannen i Vänsterpartiet, som nå presser på for få aksept i Riksdagen for en slik ide. Han ere idag Vänterpartiets ledende kandidat til det forestårende EU-valget.

Foto: Konsernsjef Pehr G. Gyllenhammar, Bengt O. Nordin, Tidningarnas Telegrambyrå 1984. Reisejournalist og redaktör i WAYTOGO, Björn Moholdt. Göteborg-Posten/Gp.se.)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*