Googles nye selvkjørende bil skal på offentlig vei i sommer (Foto: Google)
Googles nye selvkjørende bil skal på offentlig vei i sommer (Foto: Google)

 

 

 

Googles lille, søte hjemmelagede selvkjørende bil skal ut på offentlig vei i Kalifornia i sommer. Den har vært testet meget grundig på lukkede veier og i strengt kontrollerte former. Nå tar IT-selskapet bilen ut i den ultimate testen – den skal ut på de offentlige veiene rundt Mountain View i Silicon Valley, ifølge selskapets direktør for prosjektet, Chris Umson.

I en bloggartikkel forrige uke forteller Umson at den vil ha en fartsbegrensning på litt i underkant av 40 km/t (25 mph), og det vil alltid være en testsjåfør i bilen.

Umson og Googles visjon for prosjektet beskrives slik i bloggen:

Da vi begynte å designe verdens første fullstendig selvkjørende bil, var vårt mål et kjøretøy som kunne bære hele byrden med å kjøre bil. Kjøretøyer som kan ta noen fra A til B ved å trykke på en knapp, kan bety mobilitet for millioner av mennesker, enten ved å redusere 94 prosent av ulykker forårsaket av menneskelig svikt, ta tilbake milliarder av timer bortkastet i trafikken, eller bringe hverdagslige destinasjoner og nye muligheter innenfor rekkevidde til dem som ellers ville bli utelukket på grunn av deres manglende evne til å kjøre bil.

Uten ratt og pedaler

Googles bil er den eneste selvkjørende bilen som ikke har ratt og pedaler, og var opprinnelig ment for kjøring helt uten menneskelig inngripen. Men på grunn av krav fra lokale myndigheter, må en person ha mulighet for å ta over kontrollen, ellers får ikke Google kjøretillatelse. Derfor blir det nå montert ratt og pedaler for testkjøringen.

googlecar_skisse

Den nye bilen er designet og bygget i sin helhet av Google. Tidligere har Google modifisert biler av typen Lexus og Toyota ved blant annet å installere mange kameraer, sensorer og en hoveddatamaskin. Den nye egendesignede bilen kjører mye av den samme programvaren som på de tidligere modellene.

11 uhell over seks år

Google publiserte nylig ulykkesstatistikk for sin flåte av selvkjørende Lexus-biler. De har hatt kun 11 uhell i hele seksårsperioden hvor testing med disse bilene har pågått. Ingen  av disse uhellene medførte skader på mennesker, og ingen  av dem var forårsaket av Googles biler! Ekspertene mener at gode anti-kollisjonssystemer, gjenkjenningsteknologi og intelligente beslutningssystemer vil redusere antall ulykker enormt når selvkjørende biler tar over om 10-15 år.

Her presenterer Umson & Co den nye bilen:

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*