Googles selv-kjørende bil er et spennende prosjekt med fokus på avansert teknologi, trafikksikkerhet og ikke minst markedsføring. I begynnelsen var fokus på å få bilen til å kjøre langs en vei på en fornuftig måte. Etter å ha høstet tonnevis av erfaring med bilen, har nå prosjektet rettet blikket mot større utfordringer.
Vi vet alle hvordan det er å kjøre i bymessige omgivelser: Vinglete fotgjengere. Biler som kommer luskende ut av skjulte innkjørsler. Dobbelt parkerte lastebiler som blokkerer kjørefeltet og synsfeltet. På en travel tid på dagen, kan en typisk bygate få selv erfarne sjåfører til å svette i hendene og bli irriterte. Vi drømmer alle om en verden der bysentra er frigjort fra forurensing fra biler som sirkler rundt på jakt etter parkeringsplass, og har færre kryss som er farliggjort av uoppmerksomme sjåfører. Det siste året har derfor Google skiftet fokus fra selvkjørende-bil-prosjektet til mestring av bygatekjøring.
Fra Googles blog:
Siden vår forrige oppdatering, har vi logget tusenvis av miles på gatene i vår hjemby Mountain View, California. En kilometer med bykjøring er mye mer kompleks enn en kilometer med motorveikjøring, med hundrevis av forskjellige objekter som beveger seg i henhold til ulike regler i et lite område. Vi har forbedret vår programvare slik at den kan oppdage hundrevis av forskjellige gjenstander – samtidige fotgjengere, busser, et stoppskilt holdt oppe av en skolepatrulje, eller en syklist som gjør bevegelser som indikerer en mulig vending. En selv-kjørende bil kan ta hensyn til alle disse tingene på en måte som et menneske ikke fysisk er i stand til, og datasystemet blir aldri lei eller distrahert.
Her er en video som viser hvordan bilen navigerer.
Det viser seg at det som ser kaotisk og tilfeldig på en bygate for det menneskelige øyet, er egentlig ganske forutsigbart for en datamaskin. Ettersom prosjektet har støtt på tusenvis av ulike situasjoner, har det bygget programvaremodeller for hva du kan forvente, fra den sannsynlige (en bil stopper ved rødt lys) til det usannsynlige (blåser gjennom den). Prosjektet har fortsatt mange problemer å løse, inkludert det å lære bilen å kjøre flere gater i Mountain View før den kan takle en annen by, men tusenvis av situasjoner på byens gater som ville ha krevet manuell inngripen for 2 år siden, kan nå bli navigert selvstendig. Bilene har nå logget over 1 million kilometer, Google sier på sin blog at for hver bestått kilometer blir de mer optimistisk på at prosjektet er på vei mot et oppnåelig mål – et kjøretøy som opererer helt uten menneskelig inngripen.
Nordic News følger med på utviklingen av dette prosjektet, og vil komme med oppdateringer fremover.
Pingback: Selvkjørende biler – hva skjer i Europa? — Nordic News