Gjensidige går inn som strategisk investor og samarbeidspartner for teknologiselskapet Spense, som har utviklet en innovativ løsning som tar kundeopplevelsen for bilkunder til et nytt nivå. Foto. F.v. Daniel Frøyland og Jonas Lisgård, fotografert av Martin Mørk Bilnytt.no
– Den moderne bilen som produkt er smekkfull av innovasjoner. Spense skal bidra til at også kundereisen blir mer innovativ og digital. Det gjør vi nå noe med sammen med Gjensidige og andre samarbeidspartnere og kunder i bilbransjen. Vi ønsker å være bilbransjen bestevenn og integrasjonspartner. Hvorfor gjøre 10-20 integrasjoner når du kan gjøre én med Spense? sier Jonas Lisgård, adm. direktør i Spense.
Løsningen er integrert med bilforhandlersystemer og ulike betalingstjenester slik at kundene kan bruke sine foretrukne betalingsmåter, inkludert å utsette betalingen helt eller delvis. En verkstedkunde vil få en enkel oversikt og kunne levere og hente bilen når han eller hun vil, alt håndtert via mobilen. Løsningen gjør det mulig å tilby tilleggstjenester, som tilbud på forsikring.
– Dette er et enormt marked, både i Norge og internasjonalt. Bare ettermarkedet for bil er anslått til rundt 1000 milliarder dollar på verdensbasis, og vårt ubeskjedne mål er å etablere Spense som «the way to pay» i bilbransjen, sier Lisgård.
Blant kunder og samarbeidspartnere er Porsche, Skoda og Cupra samt forhandlersystemer som Incadea, Helios, Vitec og
Norbits.
Satser på mobilitetstjenester
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap som tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. Investeringen i Spense gjøres av Gjensidige Mobilty Group, som fokuserer på innovative mobilitetstjenester og fungerer som en skaleringshub for nye konsepter i Gjensidige-konsernet.
– Gjensidiges tjenester skal være tilgjengelige der kundene er, og det blir mer og mer digitalt. Vi er imponert over den løsningen Spense har utviklet. Den har potensial til å revolusjonere kundereisen for bil og service, og vi ser store gevinster for både sluttkundene og bilbransjen. Derfor går vi nå inn som investor og støttespiller for Spense, sier Daniel Frøyland, adm. direktør i Gjensidige Mobility Group.
Avtalene mellom Gjensidige og Spense innebærer at Gjensidige blir en strategisk minoritetsaksjonær i Spense og går inn i styret. Samtidig inngår partene en kommersiell samarbeidsavtale for å utvikle markedet for Spense. Partene er enige om ikke å offentliggjøre nærmere detaljer i avtalene.
Skalerer opp
Spense har rekruttert flere medarbeidere med erfaring fra betalingsformidling, kundeinteraksjon og bilbransjen, senest Lars Vangen Jordet, som blant annet har ledet bilvirksomheten til FINN.no og vært adm. direktør i Schibsted Vekst.
– Vi har samlet et sterkt team, og investeringen fra Gjensidige gjør at de virkelig kan sette fart på utviklingen av Spense. Samarbeidsavtalen er også svært viktig. Gjensidige har en knallsterk posisjon i bilmarkedet i Norge og Norden. Denne posisjonen kombinert med satsingen på mobilitetstjenester gjennom Gjensidige Mobility Group gjør dem til en drømmepartner for oss, sier Klaus-Anders Nysteen, styreleder i Spense.
Kontakt
Jonas Lisgård, administrerende direktør Spense, +47 976 58 700, lisgaard@spense.no
Daniel Frøyland, adm. direktør Gjensidige Mobility
Group, +47 959 90 293, daniel.froyland@gjensidige.no
Om Spense
Spense er et teknologiselskap med fokus på å effektivisere driften til sine kunder, som i hovedsak er bilforhandlere og verksteder. Selskapet tilbyr en integrert betalingsløsning som gjennom kobling med fagsystemer i bilbransjen og ulike betalingsløsninger, digitaliserer en rekke manuelle prosesser, bidrar til økt likviditet samt skaper en digital kundereise tilpasset kundens behov for betalingsvalg. Selskapet ble etablert i 2020 og har allerede mer enn 200 kunder.
Om Gjensidige Mobility Group
Skalerer opp