I konkurranse med hele 29 globale bilgrupperinger som representerer mer enn 80 bilmerker, er Ford kåret til «Most Innovative Volume Brand 2023».
Det skjedde under den årlige AutomotiveINNOVATIONS-kåringen som det uavhengige instituttet for bil- og mobilitetsforskning, The Centre of Automotive Management og den tyske delen av konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers Gmbh står bak.
Etter en vurdering av hele 1088 ulike innovasjoner står Ford igjen på toppen av listen med en samlet poengsum på 91,2. Deretter følger Volkswagen på andreplass (82,0 poeng) og Toyota på en tredjeplass (64,6 poeng).
– Gjennom vår 120 år lange historie har vi kontinuerlig lansert innovasjoner og produsert biler, nyttekjøretøy og teknologier som setter kundenes behov i fokus. I dag endrer bilindustrien seg raskere enn noensinne. Å bli anerkjent for vår innovasjon akkurat nå er derfor spesielt stort, og et bevis på at Ford er tilpasningsdyktige, fremtidsorienterte, innovative og ambisiøse, og fortsatt har både gjennomføringskraft og ambisjoner sa Silke Seitz, Director Digital Products i Ford Europa, som mottok prisen for Ford.
Vant også flere delkategorier i kåringen
I tillegg til hovedprisen «Most Innovative Volume Brand 2023», vant Ford også «Autonomous Driving & ADAS»-kategorien for sitt nivå 2 håndfrie førerstøttesystem BlueCruise. BlueCruise er tilgjengelig i Mustang Mach-E, og ble godkjent for bruk på deler av motorveinettet, såkalte «Blue Zones», i Storbritannia i april i år. Ford F-150s Pro Trailer Hitch Assist, som også fås som standard på den helelektriske 5-seters pickupen F-150 Lightning, ble også nevnt spesielt.
Den SYNC 4 skybaserte navigasjonen i Ford Focus var en av innovasjonene som i tillegg ga Ford førsteplassen i kategorien «Connected Car Services. I de gjenværende kategoriene, «Electric Drive» og «Interface and Connectivity» gjorde Ford det også bra – med to andreplasser.
– En god fordeling av innovasjoner innenfor de viktigste teknologifeltene
Juryen som delte ut AutomotiveINNOVATIONS Awards for 11. gang i år ledes av det uavhengige «The Centre of Automotive Management», et institutt for bil- og mobilitetsforskning og strategisk rådgivning ved University of Applied Sciences, Bergisch Gladbach, i Tyskland.
– For første gang siden 2014 er Ford igjen det mest innovative volumbilmerket. Det skyldes blant annet en god fordeling av innovasjoner innenfor de viktigste teknologifeltene, sa juryens leder, professor Dr. Stefan Bratzel i forbindelse med overrekkelsen av utmerkelsene.
About Ford Motor Company
Ford Motor Company (NYSE: F) is a global company based in Dearborn, Michigan, committed to helping build a better world, where every person is free to move and pursue their dreams. The company’s Ford+ plan for growth and value creation combines existing strengths, new capabilities and always-on relationships with customers to enrich experiences for customers and deepen their loyalty. Ford develops and delivers innovative, must-have Ford trucks, sport utility vehicles, commercial vans and cars and Lincoln luxury vehicles, along with connected services. The company does that through three customer-centered business segments: Ford Blue, engineering iconic gas-powered and hybrid vehicles; Ford Model e, inventing breakthrough EVs along with embedded software that defines exceptional digital experiences for all customers; and Ford Pro, helping commercial customers transform and expand their businesses with vehicles and services tailored to their needs. Additionally, Ford is pursuing mobility solutions through Ford Next, and provides financial services through Ford Motor Credit Company. Ford employs about 174,000 people worldwide. More information about the company and its products and services is available at corporate.ford.com.
Ford, a global American brand woven into the fabric of Europe for more than 100 years, is committed to freedom of movement that goes hand-in-hand with looking after the planet and each other. The company’s Ford+ plan, with Model e, Ford Pro and the Ford Blue business units is accelerating its European transformation to an all-electric and carbon neutral future by 2035. The company is driving forward with bold, new EVs, each one designed with European drivers in mind and innovating with services to help people connect, communities grow, and businesses thrive. Selling and servicing Ford vehicles in 50 individual European markets, operations also include the Ford Motor Credit Company, Ford Customer Service Division and 14 manufacturing facilities (eight wholly owned and six unconsolidated joint venture facilities) with four centres based in Cologne, Germany; Valencia, Spain and at our joint venture in Craiova, Romania and Kocaeli, Türkiye. Ford employs approximately 34,000 people at its wholly owned facilities and consolidated joint ventures and approximately 56,000 people including unconsolidated businesses across Europe. More information about the company, its products and Ford Credit is available at corporate.ford.com.
Ford Motor Norge er en bilprodusent og mobilitetsselskap som importerer biler og deler for salg gjennom et forhandlernettverk på 82 salgs- og servicepunkter. Den første Ford-bilen kom til Norge allerede i 1906, trolig gjennom firmaet E.C. Gjestvang i Oslo. Lenge var det kun private forhandlere som importerte Ford til Norge via Danmark. Først i 1960 ble Ford Motor Norge etablert etter sterkt engasjement fra blant annet Trygve Lie, FNs første generalsekretær og norsk ambassadør i Washington.
All informasjon i denne pressemeldingen er gjeldende for det tidspunktet den er publisert på. Informasjonen kan, i likhet med spesifikasjoner og funksjoner i pressemeldingen, endres over tid, og variere fra marked til marked. Ford Motor Norge forplikter seg ikke til å oppdatere denne type utsagn i den enkelte pressemelding.