Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket(Foto: Forbrukerrådet)

Forbrukerrådet mener at kundene blir lurt når de kjøper strøm. Strømprisene er uvanlig høye som følge av kaldt vær. Mange kan uansett ha mye å spare ved å velge riktig avtale.  Rådet menere at strømavtalene er usedvanlig kompliserte og at det således inngås ikke forståelige avtaler med folk. Det fremgår av en undersøkelse utført av Forbrukerrådet at nesten halvparten av strømkundene føler seg lurt. Nordens Nyheter har tatt opp denne saken i en rekke artikler, og henviser til at strømselskaper i Norge har byttet navn som følge av press fra EU på et friere marked i henhold til EØS-avtalen.

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket anbefaler alle å sjekke strømavtalen sin mot avtalene som topper sammenligningstjenesten strømpris.no.

– Vi vet at mange sitter på unødvendig dyre avtaler og kan spare mye ved å bytte til et annet strømsalgselskap. Selve bytte er gjort på få minutter og fikses av selskapet, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.  

– Vår klare anbefaling er å velge en spotprisavtale med minst 12 måneders prisgaranti. Hvis du bytter avtale på strømpris.no kan du også legge inn varsel når garantitiden er ute, slik at du kan sjekke om selskapet setter opp prisen.

Byttet av strømavtale er kostandsfritt, så lenge du ikke bryter bindingstiden i en fastprisavtale. Forbrukerrådet fraråder ellers å velge fastprisavtaler på mer enn et år.   

Undersøkelser Forbrukerrådet har fått gjennomført viser at de fleste forbrukere har et passivt forhold til strømavtalen sin. Bare en av to har byttet strømavtale de siste to årene og kun tre av ti kjenner prisen på strømavtalen sin 

– Norske strømsalgselskaper gjør seg fete på kunder som sitter på dyre og dårlige avtaler, godt hjulpet av uforståelige prising av strømmen, manglende varslinger ved prisøkninger og aggressiv markedsføring, sier Inger Lise Blyverket.  

– Ikke betal mer for strømmen enn du trenger. Her er det trolig mye å spare for svært mange strømkunder.  

Forbrukerrådet fraråder å kjøpe strøm over telefonen, ved dørsalg, på gata eller i elektronikkbutikken. De dyre og dårlige avtalene dyttes på kundene gjennom slikt direkte salg. Kjøper du strøm i butikken, mister du også angreretten på 14 dager, skriver Forbrukerrådet på sine nettsider. >Aftenposten skriver at Energi Norge nylig lanserte en sertifiseringsordning som de kaller » Trygg strømhandel», basert på utsagn fra DNV GL.  

Statkraft er blitt store på vindkraft (Foto: Statkraft)

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*