Tidl. styreleder Stefan Persson i H&M(Foto: Wikipedia)

YouGovs siste whitepaper presenterer hva de nordiske landene synes om lojalitetsprogrammer og undersøker forbrukernes motiver, holdninger og atferd når det gjelder lojalitetsprogrammer.

For tiden er det åtte av ti (81 %) voksne personer i Norden som er medlemmer av et lojalitetsprogram. Med lojalitetsprogram (også kjent som lojalitetskort, medlemskort og klubbkort) mener vi et program som omfatter kunder som handler i tilknytning til eller bruker tjenestene som er forbundet med hvert program, skriver YouGov..

Stiger til 85 prosent

Dette tallet stiger til 85 % hvis ikke Danmark inkluderes (danskene har vesentlig lavere nivå for medlemskap – med bare 67 % som er i et lojalitetsprogram). Dataene våre viser at medlemskap i lojalitetsprogrammer varierer mye etter alder, kjønn, typer av lojalitetsprogrammer (om det er detalj-, flyselskaper, supermarkeder eller banker) og land. På alle markeder er det de yngre forbrukerne som utgjør den gruppen som minst sannsynlig er medlemmer av et lojalitetsprogram.

Stort sett er det slik at de mest brukte lojalitetsprogrammene i Norden omfatter nasjonale merker. Bare to programmer fra internasjonale merker – IKEA Family og H&M Club, begge fra Sverige – finner veien inn på listene, der IKEA Family er blant de fem mest populære i alle de nordiske landene.

Bruker mer penger

Whitepaperet sier også noe om de positive sidene ved å ha et lojalitetsprogram. 50 % av forbrukerne i de nordiske landene vil sannsynligvis bruke mer penger på et merke når de er medlemmer av merkets lojalitetsprogram, føle seg emosjonelt sterkere knyttet til det eller anbefale merket.

Kilde: YouGov i Norden

Last ned YouGoves whitepaper gratis

Om whitepaperet

Dette whitepaperet er basert på data fra YouGov Profiles og YouGov BrandIndex.

BrandIndex er det offisielle målet for varemerkeoppfatning som følger med på tusenvis av varemerker i over 40 sektorer i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Vi intervjuer opptil 6000 forbrukere per varemerke hvert år.

Segmenteringsverktøyet YouGov Profiles gjør det mulig å kartlegge og analysere ulike befolkningsgrupper.

YouGovs måling av lojalitetsprogram i Norden.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*