Simon Gustafsson er her fotografert av Mynewsdesk.

Mange nettbutikker har lenge vært avhengige av Google for å nå kundene sine på nett, men økte kostnader, mindre organisk synlighet og måten forbrukere søker etter informasjon på er i endring. Stadig flere velger å spre markedsføringen på flere kanaler for å redusere risiko og nå nye målgrupper – og det gir tydelige resultater.

I 2024 har prisene på Google Ads fortsatt å gå opp, noe som gjør kanalen dyrere for mange nettbutikker. Samtidig har det blitt vanskeligere å få synlighet uten å betale, fordi annonsene tar opp mer plass i søkeresultatene. Mange opplever også at det ikke er like lett å finne det de leter etter via Google lenger.

I tillegg er måten forbrukere søker på i endring – over halvparten av Gen Z bruker TikTok som søkemotor, og AI-drevne plattformer som ChatGPT endrer hvordan vi finner informasjon på nettet. ChatGPT tester nå funksjoner som lar brukere søke etter, sammenligne og kjøpe produkter – noe som tydelig viser hvor raskt landskapet er i endring.

“Google er fortsatt en viktig del av enhver markedsstrategi, men det bør ikke være den eneste”, sier Simon Gustafson, CEO i Adtraction. “Vi jobber med mange nettbutikker i ulike bransjer, og vi ser at stadig flere ønsker å teste andre kanaler og partnerskap for å nå ut til kundene sine.”

Flere prøver nye kanaler – med gode resultater
Flere nettbutikker har allerede begynt å fordele budsjettet sitt på flere kanaler. Et eksempel på dette er nettbutikkene Blivakker og Cocopanda, som eies av Brandsdal Group. De har utvidet strategien sin med nye samarbeid og markedsføringskanaler.

“Vi så gode resultater da vi begynte å se utover Google – ikke bare i salg, men også i synlighet og engasjement”, sier Sara Åström, Marketing Manager i Brandsdal Group. “Nye kanaler og partnerskap har gitt oss tilgang til målgrupper vi tidligere ikke nådde, samtidig som vi er mindre sårbare for svingningene i betalt søk.”

Å bruke flere markedsføringskanaler gir flere måter å nå kundene på – samtidig som det reduserer avhengigheten til én enkelt plattform. Alternative kanaler kan være alt fra apper og influensere til innholdssamarbeid og andre typer plattformer. Totalt sett gir det en mer variert strategi, flere kontaktpunkter og bedre kostnadskontroll.

“Det positive er at mange av disse kanalene er prestasjonsbaserte”, legger Simon Gustafson til. “I motsetning til Googles CPC-modell, hvor man betaler per klikk uansett utfall, betaler man i en CPO-modell kun når man får faktiske resultat.”

En bredere markedsføringsmiks er ikke bare smart – det blir stadig mer nødvendig
Etterhvert som forbrukervaner endrer seg og kampen om oppmerksomheten blir større, kan det å være avhengig av én plattform hindre vekst. Ved å utforske nye markedsføringskanaler kan flere nettbutikker ligge i forkant, nå bredere målgrupper og få mer ut av markedsføringen sin. Bredde innenfor markedsføring er ikke lenger bare en god strategi – det er en nødvendig del av langsiktig suksess.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*