Konsernsjef Topi Manner i Finnair håper etterspørselsboomen vedvarer(Foto: Finnair)
-Vi går i riktig retning, men veien til bedre tider er lang. Vi kan ikke forvente at den sterke etterspørselssituasjonen forblir permanent. Driftsmiljøet er utfordrende på mange måter, ettersom drivstoffprisen er høy, inflasjonen har ikke avtatt, rentene stiger og det russiske luftrommet er fortsatt stengt mens krigen i Ukraina fortsetter.
Derfor er vi fast bestemt på å fortsette å implementere strategien vår, og søker både en økning i enhetsinntekter og en reduksjon i enhetskostnader, for å kunne nå våre finansielle mål i et mer normalt etterspørsels- og kapasitetsmiljø, skriver konsernsjef Topi Manner i samband med presentasjonen av Finnairs resultater i første kvartal 2023..
Finnair har nå et mer geografisk balansert nettverk, skriver Topi Manner. Selv om stengingen av russisk luftrom har redusert trafikken til Asia og reisene til Kina bare begynner å øke, har Finnairs posisjon i trafikken mellom Europa og Asia holdt seg sterk. Samtidig har vi funnet nye passasjerstrømmer i langdistansetrafikken, for eksempel i trafikken mellom USA og Europa, India og USA, og Midtøsten og Nord-Europa. Rask reise i Europa har også fortsatt. Fritidsreiser har kommet tilbake til nivået før pandemien, og gjenoppbyggingen av forretningsreiser fortsetter.
Kjøper miljøvennlig driftsoff
I løpet av kvartalet signerte vi en ny avtale med vårt Finland-baserte kabinpersonale for å støtte produktivitetsforbedring og muliggjøre besparelser. Som et resultat har nesten 90 prosent av Finnairs personell blitt enige om besparelser for å pleie selskapet tilbake til god l helse. Vi har også gjort endringer i servicekonseptet på våre flyvninger, noe som reduserer enhetskostnadene. Som en del av bærekraftsarbeidet vårt kjøpte vi det hittil største enkeltpartiet med bærekraftig flydrivstoff fra Neste, 750 tonn. Selv om dette bare representerer en liten del av vårt nåværende drivstofforbruk, er det et meningsfullt skritt i vår langsiktige reise for å skalere opp bærekraftig drivstoffbruk for fly.
Kundene er fornøyd
Finnair oppnådde et marginalt positivt sammenlignbart driftsresultat i det sesongmessig svakeste første kvartalet. Dette var det tredje lønnsomme kvartalet på rad etter ti tapsbringende kvartaler forårsaket av pandemien og stengingen av russisk luftrom. Årets første kvartal i år var tapsgivende, og resultatet taler derfor både om god fremgang i strategiimplementeringen og om et sterkt etterspørselsmiljø. Sterk etterspørsel, kombinert med kapasitets- og ressursbegrensninger i luftfartssektoren forårsaket av pandemien, bidro til den positive utviklingen av enhetsinntektene våre.
Topi Manner på skriver at han forbereder seg til den travle sommersesongen, og at selskapet har styrket ressursene ved å rekruttere piloter og ansette sesongarbeidere til hytteservice gjennom en samarbeidspartner. Takket være vårt sterke team og velfungerende hjemmebase Helsinki Airport, er vi i en utmerket posisjon til å betjene våre kunder i den kommende høysesongen.
Høye kostnader
Betydelig usikkerhet i Finnairs driftsmiljø fortsetter. Prisen på drivstoff er høy, og slutten på den russiske luftromsstengingen er ikke i sikte. Videre er omfanget av virkningene av inflasjon og stigende renter på etterspørsel og kostnader usikkert.
Finnair anslår likevel at 2023-inntektene vil øke betydelig og sammenlignbar EBIT vil forbedres betydelig fra år til år, spesielt ettersom første halvår 2022 var tungt belastet av både pandemien og det lukkede russiske luftrommet. Ikke desto mindre anslår selskapet at omsetningen og sammenlignbar EBIT ennå ikke vil nå nivået i 2019. Finnair vil oppdatere sine utsikter og veiledning i forbindelse med halvårsrapporten for 2023.
Finnair anslår at den sterke etterspørselen etter reiser vil fortsette, men den vedvarende generelle økonomiske usikkerheten svekker synligheten for utviklingen av reiseetterspørselen etter sommersesongen 2023. Sommermånedene er høysesongen i reisevirksomhet, mens etterspørselen svekkes mot slutten av året, basert på sesongvariasjon.
Året startet positivt, da Finnair oppnådde et marginalt positivt sammenlignbart driftsresultat i det sesongmessig svakeste første kvartalet. Dette var det tredje lønnsomme kvartalet på rad etter ti tapsbringende kvartaler forårsaket av pandemien og stengingen av russisk luftrom. Årets første kvartal er typisk tapsgivende, og resultatet taler derfor både om god fremgang i strategiimplementeringen og om et sterkt etterspørselsmiljø. Sterk etterspørsel, kombinert med kapasitets- og ressursbegrensninger i luftfartssektoren forårsaket av pandemien, bidro til den positive utviklingen av enhetsinntektene våre, skriver Topi Manner.
Passenger numbers increased in Asian traffic by 251.0% year-on-year and in North Atlantic traffic by 15.1%. In European traffic, passenger numbers increased by 39.7%, in Middle Eastern traffic by 467.1% and in domestic traffic by 38.3%.
Many cargo figures increased year-on-year in March due to Qatar Airways cooperation and increased Asian capacity even though discontinued operations between Sweden and the US cut North Atlantic cargo capacity. Available scheduled cargo tonne kilometres increased by 28.2% year-on-year and revenue scheduled cargo tonne kilometres increased by 18.3%. The total cargo tonnes (including cargo-only operations) increased by 16.3% year-on-year. Month-on-month increase of 14.6% was mainly explained by the longer month.
In March, 84.6% of all Finnair flights arrived on schedule (85.7%).
Traffic statistics for April 2023 will be published on Friday 5 May 2023.
Finnair Traffic Performance March 2023 | ||||
Month | % Change | YTD | % Change | |
Total traffic | ||||
Passengers 1,000 | 953.0 | 55.1 | 2,592.7 | 71.8 |
Available seat kilometres mill | 2,988.1 | 27.0 | 8,550.2 | 23.6 |
Revenue passenger kilometres mill | 2,322.4 | 87.7 | 6,418.4 | 96.3 |
Passenger load factor % | 77.7 | 25.1p | 75.1 | 27.8p |
Cargo tonnes total | 11,321.8 | 16.3 | 30,658.3 | -11.8 |
Available tonne kilometres mill | 429.6 | 20.0 | 1,221.9 | 6.2 |
Revenue tonne kilometres mill | 275.9 | 56.9 | 761.5 | 42.6 |
Kilde: Finnair Oy, oversettelse Google. Redigering og korrektur Erik Heming, Nordens Nyheter.