Facebook melder i sin resultatrapport om en oppgang i omsetning fra 2013 til 2014 på solide 58 %. Det som er spesielt er at veksten nesten ene og alene skyldes mobilannonsering.

Facebook  annonser står for 98 % av omsetningsveksten (Kilde: Facebook, Ill: Statista)
Facebooks mobilannonser står for 98 % av omsetningsveksten (Kilde: Facebook, Ill: Statista)

 

Solid omsetning og sterk vekst gjennom året

Selskapet rapporterte om et nettoresultat på 2,9 mrd dollar på en totalomsetning på 12,5 mrd dollar. Siste kvartal i 2014 økte omsetningen med 49 % til 3,85 mrd, mens nettoresultatet er opp 34 % til 701 mill dollar i samme periode. Den sterke veksten sees tydelig når man sammenlikner Q1 med Q4, hvor sistnevnte har 54 % høyere omsetning.

Mark Zuckerberg er fornøyd med mobilannonser (emarkzuckerbeg.com)
Mark Zuckerberg er fornøyd med mobilannonser (emarkzuckerbeg.com)

Mobilannonser en gullgruve

Da Facebook begynte å selge mobilannonser i 2012, spådde selv ikke de ivrigste optimistene den store suksessen de ville bli for selskapet. I hvert av de siste sju kvartalene, sto mobilannonser for mer enn 90% av Facebooks inntektsvekst. I de siste tre månedene, utgjorde det mobile annonsesalget nesten 2,5 milliarder dollar. Etter å ha doblet seg siden fjerde kvartal i 2013, står mobile annonseinntekter nå for mer enn to tredjedeler av Facebooks annonseinntekter og 64% av totalomsetningen.

Tatt i betraktning at Facebook har 745 millioner mobilbrukere på en gjennomsnittlig dag, er det ingen overraskelse at innføring av mobilannonsering har vært vellykket. Det tempoet som har ført mobilannonser til å bli den viktigste inntektskilden for selskapet, er likevel forbløffende.

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*