Facebook melder i sin resultatrapport om en oppgang i omsetning fra 2013 til 2014 på solide 58 %. Det som er spesielt er at veksten nesten ene og alene skyldes mobilannonsering.
Solid omsetning og sterk vekst gjennom året
Selskapet rapporterte om et nettoresultat på 2,9 mrd dollar på en totalomsetning på 12,5 mrd dollar. Siste kvartal i 2014 økte omsetningen med 49 % til 3,85 mrd, mens nettoresultatet er opp 34 % til 701 mill dollar i samme periode. Den sterke veksten sees tydelig når man sammenlikner Q1 med Q4, hvor sistnevnte har 54 % høyere omsetning.
Mobilannonser en gullgruve
Da Facebook begynte å selge mobilannonser i 2012, spådde selv ikke de ivrigste optimistene den store suksessen de ville bli for selskapet. I hvert av de siste sju kvartalene, sto mobilannonser for mer enn 90% av Facebooks inntektsvekst. I de siste tre månedene, utgjorde det mobile annonsesalget nesten 2,5 milliarder dollar. Etter å ha doblet seg siden fjerde kvartal i 2013, står mobile annonseinntekter nå for mer enn to tredjedeler av Facebooks annonseinntekter og 64% av totalomsetningen.
Tatt i betraktning at Facebook har 745 millioner mobilbrukere på en gjennomsnittlig dag, er det ingen overraskelse at innføring av mobilannonsering har vært vellykket. Det tempoet som har ført mobilannonser til å bli den viktigste inntektskilden for selskapet, er likevel forbløffende.