Konserndirektør Camilla Leikvoll sammen med Jarle Holm, leder for strategi og digitale produkter i personmarkedet.

Investeringsappen Kron runder 100.000 kunder etter over 50 prosent vekst hittil i år. Kundevekst, økt sparing og et godt marked har gitt nær dobling av kundenes forvaltningskapital.

«Med Kron har vi fått rekordmange i gang med langsiktig sparing, og for oss er dette bare begynnelsen», sier Camilla Leikvoll, leder for personmarked i Storebrand.

Investeringsappen Kron har lagt bak seg en forrykende høst. Nylig gikk Kron helt til topps i EPSI-undersøkelsen. For andre år på rad viste bransjemålingen at Kron har de mest fornøyde kundene innen sparing og investering.

Samtidig har antall kunder – og pengene de har på konto – vokst i raskt tempo.

Kunde nummer 100.000
Kron ble startet så sent som i 2017, og ble en del av Storebrand for to år siden. Kundeveksten har skutt fart det siste året, og denne uken rundet Kron en milepæl med 100.000 aktive kunder (definisjonen på en aktiv kunde er at man har minst 100 kroner investert – i snitt har Kron-kunden ca. 240.000 kr investert).

Dette tilsvarer en vekst på 52 prosent i antall kunder siden årsskiftet.

«Krons kongstanke har vært å gjøre det enkelt å komme i gang med sparing. For mange har det vært vanskelig, men Kron har lyktes med å engasjere gjennom å snakke et språk som folk forstår. Kron har rett og slett hatt troen på folk og det har vært en viktig suksessfaktor», sier Camilla Leikvoll.

«Vi merker nå et sterkt engasjement for egen sparing blant våre kunder. Over 55 prosent er inne i appen ukentlig for å få informasjon om hendelser i markedet og hvordan det påvirker deres portefølje. Over 20 prosent er inne daglig», legger hun til.

Fast sparing og godt marked har gitt dobbelt så mye på bok
2 av 3 kunder i Kron sparer fast, og i tillegg til kundeveksten har også et godt globalt aksjemarked hjulpet kundenes verdier til å vokse raskt det siste året.

Totalt er kundenes forvaltningskapital nær doblet i verdi siden årsskiftet, fra 12,2 til 24,0 milliarder kroner.

«Vi har veldig lite markedsføring. Veksten kommer i stor grad fordi kundene anbefaler Kron til venner og familie. Det er en skikkelig fin tillitserklæring», sier Leikvoll.

Jarle Holm, leder for strategi og digitale produkter i personmarkedet i Storebrand, legger vekt på at Storebrand har bidratt til at enda flere har høy tillit til merkevaren Kron.

«Folk er trygge på at kvaliteten på produktet de får gjennom Storebrand som et ledende kapitalforvaltningshus. Det nyter også kundene som bruker Kron godt av. Vi bruker kompetansen til Norges største private kapitalforvalter godt, i alt fra solid arbeid med bærekraft i investeringer til å plukke de beste fondene til fondspakkene i Kron, poengterer han.

Utvider produkthyllene
Fremover skal tilbudet i Kron-appen utvikles videre. Ordreformidling blir den første nyheten i 2025. Ordreformidling betyr at kundene selv kan kjøpe, selge og flytte fond, enda enklere enn før, i tillegg til forvaltningen Kron tilbyr kundene blant annet gjennom fondspakkene hvor forvalterne velger fond og rebalanserer porteføljen din for deg.

I løpet av våren skal også flere hundre tusen Storebrand-kunder med Egen Pensjonskonto (gjennom arbeidsgiver eller selvvalgt) få en enklere og mer engasjerende hverdag gjennom Kron-appen.

«Sparing vil være en ekstremt viktig inngang til å vinne kunden fremover – også for bank, forsikring og andre produkter. Mange får mer penger, men må samtidig ta et større ansvar for sparing til egen alderdom. Heldigvis ser vi at flere nordmenn endelig begynner å spare mer i fond. Vi ser også økt en etterspørsel etter digital rådgivning, og venter at denne digitaliseringstrenden bare vil fortsette», sier Holm.

«Kron har vært flinke til å drive utvikling basert på kundens behov, og slik vil det være også i fortsettelsen. Vi ønsker at denne måten å jobbe på skal gjennomsyre alt vi gjør. Dette er en inspirasjon for alle i Storebrand», sier Camilla Leikvoll.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*