Karoline Bakka Hjerto e leder for bærekraft i Sparebank! Østlandet( Foto: Sparebank 1)

En stor undersøkelse blant forbrukere på Østlandet i Norge, viser at mange elbilister har forståelse for innføringen av enkelte avgifter på elbiler.

– At såpass mange elbileiere stiller seg positive til at fordelene blir mindre fremover er noe overraskende. Kanskje viser dette at miljøaspektet er vel så viktig for mange elbilister som det sparte kroner er, sier Karoline Bakka Hjertø, leder for bærekraft i SpareBank 1 Østlandet.

Halvparten er negative til avgifter

Halvparten av elbilistene svarer at de er negative til at de økonomiske fordelene med elbil avtar i tiden fremover. En av fire elbileiere har ingen mening.

Undersøkelsen ble gjennomført kort tid etter at statsbudsjett ble lagt frem senhøstes 2020. De nye avgiftsøkningene for elbiler var dermed godt kjent og et aktuelt tema.

Fossilbilister og elbilister

Blant de som kjører fossildrevne biler, er to av fem positive til at de økonomiske fordelene med elbiler blir mindre. Tre av ti mener det er negativt at elbilfordelene reduseres.

– Det er interessant å se at det ikke er større forskjeller blant elbilister og de som kjører fossilbiler på dette området, sier Hjertø.

En av fem elbileiere på Østlandet stiller seg positive til at avgiftsfordelene på elbiler blir mindre i tiden fremover. 

Fordelene er fortsatt en viktig driver for mange

Selv om undersøkelsen tyder på at det er forståelse for innføringen av noen avgifter på elbiler, så viser svarene at lave avgifter fortsatt er en viktig driver for mange.

– Vi skal ikke underslå at avgiftsfordelene fortsatt er en viktig faktor for mange elbilister og de som vurderer kjøp av elbil. Det ser vi også av andre undersøkelser. Mindre avgifter og fritak eller redusert moms på nye el- og hybridbiler, er nok derfor fortsatt viktig for omleggingen til en grønnere bilpark, sier Hjertø.

Infrastruktur viktig for å nå utslippsmålet

I tillegg er infrastrukturen noe som kommer til å bli et stadig viktigere tema, mener hun.

– Jo flere elbiler det blir, jo større behov blir det for å utvikle infrastrukturen langs veiene, også i distriktene. Flere ladepunkter og raskere ladestasjoner må på plass dersom elbilandelen skal fortsette å stige. Dette er viktig dersom Norge skal nå regjeringens mål om at alle nye personbiler som selges skal være nullutslippsbiler i 2025.

Mange planlegger kjøp av el-/hybridbil

I undersøkelsen øker også andelen som sier de vil kjøpe ny el- eller hybridbil. Hele 16 prosent svarer at de planlegger dette i løpet av de neste tolv månedene, en økning fra 10 prosent ved forrige undersøkelse i fjor vår. Til sammenligning svarer åtte prosent at de planlegger kjøp av ny bensin- eller dieselbil.

– Dette viser at interessen for elektriske biler øker. Med en rekke nye og attraktive modeller på markedet tror vi elbilen blir et stadig mer aktuelt alternativ for flere, avslutter Hjertø.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført blant et representativt utvalg på 1 500 privatpersoner på Østlandet i slutten av oktober 2020. 413 av disse oppgir at de har en elbil, 796 oppgir at de har en fossilbil. Undersøkelsen er gjennomført av Kantar på oppdrag fra SpareBank 1 Østlandet og er en del av bankens forventningsundersøkelse.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*