Tross et krevende koronaår, leverer Elkjøp et veldig sterkt økonomisk resultat. Nå trapper elektronikkjeden opp arbeidet mot digitalt utenforskap.
Etter et krevende år med mye usikkerhet er administrerende direktør i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnensen, glad og stolt over siste års økonomiske resultat. Med en omsetning på 15,15 milliarder kroner og en vekst på 17 prosent sammenlignet med året før, skal elektronikkjeden nå intensivere arbeidet med å gi flere muligheten til å koble seg på den digitale hverdagen.
– Det har vært en krevende tid med mye usikkerhet og behov for stor omstillingsevne for alle ansatte. Vi er utrolig takknemlige for resultatene vi har skapt gjennom godt samhold, knallhardt arbeid og fantastisk innsats fra alle ansatte. Nå skal vi intensivere arbeidet mot digitalt utenforskap, sier Elkjøp-sjefen.
Driftsresultatet endte på 473,2mnok, en økning på 32% fra året før.
Digital hverdag fører til at flere faller utenfor
Gjennom pandemien fikk Elkjøps kunder et stort behov for digital hjelp og netthandel og mange var klare for omstillingen til en mer digital hverdag, men ikke alle. Det er Tønnesen klar over, og han lover at Elkjøp skal gjøre sitt i kampen mot det digitale skillet i tiden som kommer.
– Teknologi er fantastisk, men de som faller utenfor «det digitale livet» sliter på stadig flere områder i samfunnet vårt. Digitalt utenforskap er et samfunnsproblem, og det har blitt tydeligere gjennom pandemien. Det må vi som samfunn ta på alvor og vi vil donere tre millioner kroner til dette arbeidet gjennom Elkjøpfondet, sier Tønnesen.
Vil fjerne forskjellene
Elkjøp har, i samarbeid med analysebyrået YouGov, gjennomført en stor nordisk undersøkelse om folks forhold til teknologi, og i høst lanseres de nye tallene i Teknotrøbbelrapporten.
Undersøkelsen viser blant annet at eldre føler teknologien løper ifra dem, barn fra vanskeligstilte familier har ikke teknologien som trengs for å følge med jevnaldrende barn, og at mennesker med funksjonshemninger sliter med å ta i bruk teknologi som ikke er tilpasset dem.
– Med støtte til opplæring, produkter og økonomiske midler håper vi på sikt å fjerne forskjellene, sier Tønnesen.
Stor etterspørsel etter hjemmekontorutstyr
Produkter som har vært populære det siste året er veldig spredt, men alt til hjem, underholdning og hjemmekontor er det som har størst salgsvekst.
- Salget av kontor- og gamingstoler er firedoblet
- Støykansellerende hodetelefoner har en vekst på 143 prosent
- Det er 50 prosent vekst i kategorien PC-skjermer, mus og tastatur
- Salget av gaming-PC-er og VR-utstyr har økt med 50 prosent
- Sammenlignet med samme periode i fjor, er det solgt 80 prosent flere sportsklokker
15. september går Fredrik Tønnesen, videre til en nordisk konsernrolle som COO i Elkjøp Nordic, etter å ha ledet Elkjøp Norge i snart fem år. Trygve Hillesland tar da over som administrerende direktør for Elkjøp Norge.
Elkjøp er Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og omsatte varer og tjenester for over NOK 41 milliarder i regnskapsåret 2019/20. Driftsresultatet var NOK 1.459 millioner. Konsesrnet eies av britiske Dixon Carphone.