CEO David L. Calhoun i Being Inc.( Photo: Boeing)

Flyprodusenten Boeing overrasker markedet med en positiv kontantstrøm for første gang på nesten tre år i sin rapport for fjerde kvartal i fjor. Boeings kontantstrøm de siste tre månedene i fjor var pluss 494 millioner dollar. Analytikere hadde i gjennomsnitt forventet en utstrømning på rundt 1 milliard dollar.

Leveringsvolumet for 737 Max-flyet – som ble stoppet lenge for å utbedre tekniske mangler i forbindelse med flere bemerkelsesverdige flyulykker – er økt til 26 per måned, opp fra 19 i oktober.

Samtidig skinner kostnadene knyttet til Dreamliner-problemene med 5,5 milliarder dollar i kvartalet. Leveranser av Dreamliner-fly ble stoppet i sommer, for å håndtere strukturelle problemer i flyet.

Resultatet for fjerde kvartal ble et tap på 7,69 dollar per aksje, der Dreamliner-problemene veier.

Samtidig presses salget uventet ned, til 14,8 milliarder dollar, mot en gjennomsnittsprognose blant analytikere på 16,7 milliarder dollar, ifølge en sammenstilling av prognoser gjort av Bloomberg.

Den ulykkesbelastede flytypen Boeing 737 Max 8 er snart tilbake i Norwegians flyflåte, skrev Flysmart 24 i desember. Selskapet har leid inn to fly av typen, og de er ifølge selskapet snart klare for overlevering. Dermed er Norwegian og Flyr som tar denne flytypen i bruk igjen, etter at Norwegian kvittet seg med alle Max-flyene i forbindelse med rekonstruksjonen og konkurs-faren. Flyr satser også på en flåte av Boeing 737-800 fly, den samme flytypen som Norwegian bygde sin selskapsdannelse på og som Nye Norwegian satset på etter rekonstruksjonen.

Smarte materialer i kompositt og aluminium gjør flyene lette og dermed mindre belastende for miljøet. Gjennom nøyaktige beregninger i superdatamaskiner har vingene fått en form som gir optimal løftekraft med så lav luftmotstand som mulig. De minner om svalevinger. Samtidig er motorene bygget for best mulig luftgjennomstrømning og forbrenning, slik at man får mest mulig ut av hver dråpe drivstoff. Noe som igjen fører til mindre utslipp.TUI bruker sine mest energieffektive fly, Dreamliner, på de lengste flyreisene.

-Dette er bra for Norwegian, sa flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til nettstedet flysmart24 før jul.

Boeings eiere

Boeings Top Institutional Holders Holder Shares Date Reported %

Out Value Newport Trust Co 43,855,318 Sep 29, 2021 7.46% 9,645,538,640

Vanguard Group, Inc. (The) 42,917,783 Sep 29, 2021 7.30% 9,439,337,193

Blackrock Inc. 30,650,087 Sep 29, 2021 5.22% 6,741,180,134

State Street Corporation 26,599,764 Sep 29, 2021 4.53% 5,850,352,094

FMR, LLC 11,974,050 Sep 29, 2021 2.04% 2,633,572,557

Loomis Sayles & Company, LP 11,157,021 Sep 29, 2021 1.90% 2,453,875,198

Geode Capital Management, LLC 8,408,616 Sep 29, 2021 1.43% 1,849,391,003

Morgan Stanley 6,082,129 Sep 29, 2021 1.03% 1,337,703,452

Bank of America Corporation 5,264,575 Sep 29, 2021 0.90% 1,157,890,625

Northern Trust Corporation 4,819,864 Sep 29, 2021 0.82% 1,060,080,888

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*