
- Global handel tok seg opp i 2024 og anslås å vokse raskere de neste fem årene enn i løpet av det foregående tiåret.
- Selv om alle tollsatser som ble foreslått under president Trumps valgkampanje implementeres, og landene tar til gjengjeldelse, forventes vekst i handelen – men langsommere.
- India, Vietnam, Indonesia og Filippinene er spådd å lede i handelsvekst fra 2024 til 2029.
- Fakta tyder på at handelskonflikten mellom USA og Kina ikke har redusert USAs avhengighet av kinesiske varer vesentlig.
- Skiftet bort fra handel mellom geopolitiske blokker sett i 2022 og 2023, fortsatte ikke videre i 2024.
Bonn / New York, 12. mars 2025: DHL og New York University Stern School of Business ga ut DHL Trade Atlas 2025 i dag, og gir en omfattende analyse av de viktigste trendene i global handel. I møte med geopolitiske spenninger og bekymringer om omfattende tolløkninger, inneholder rapporten datastøttet innsikt som dekker nesten 200 land og territorier.
Det er usikkerhet knyttet til fremtidig handelspolitikk etter USAs gjenvalg av president Donald Trump i fjor. DHL Trade Atlas 2025 fremhever imidlertid hvordan global handelsvekst har vist seg overraskende motstandsdyktig i møte med nylige forstyrrelser. Dette mønsteret vil sannsynligvis fortsette selv om USA starter en kampanje med tolløkninger.
Raskere handelsvekst sammenlignet med forrige tiår
Nyere prognoser forutser at varehandelen vil vokse med en sammensatt årlig rate på 3,1 % fra 2024 til 2029. Dette stemmer omtrent med BNP-veksten og representerer en beskjedent raskere handelsvekst sammenlignet med det foregående tiåret. Selv om den nye amerikanske administrasjonen implementerer alle sine foreslåtte tolløkninger og andre land tar til gjengjeldelse, forventes global handel fortsatt å vokse i løpet av de neste fem årene – men med mye lavere tempo.
«DHL Trade Atlas 2025 viser svært oppmuntrende innsikt,» sa John Pearson, adm. direktør i DHL Express. «Det er fortsatt betydelig potensial for handelsvekst i avanserte og fremvoksende økonomier over hele verden. Det er imponerende å se hvordan internasjonal handel fortsetter å tåle alle tenkelige utfordringer, fra finanskrisen i 2008 og Covid-19-pandemien, til tollsatser og geopolitiske konflikter. I dagens globale forretningslandskap kan DHL hjelpe kunder med å revurdere forsyningskjedene sine ved å etablere en balansert til nærming mellom kostnad og risiko, og sikre at de er både effektive og sikre.»
Nye ledere innen handelsvekst: India, Vietnam, Indonesia og Filippinene
Mellom 2024 og 2029 er fire land spådd å rangere blant de 30 beste for både hastighet (vekstrate) og omfang (absoutt mengde) av handelsvekst: India, Vietnam, Indonesia og Filippinene. India skiller seg også ut som landet med den tredje største absolutte prognosen for handelsvekst (6 % av ytterligere global handel), bak Kina (12 %) og USA (10 %). Landene som forventes å levere den mest absolutte handelsveksten er spredt over Asia, Eruopa og Nord-Amerika. Samtidig inkluderer land med den raskeste anslåtte handelsveksten også flere land i Afrika og Latin-Amerika.
På nivå med store verdensregioner er den raskeste veksten i handelsvolum fra 2024 til 2029 anslått for Sør- og Sentral-Asia, Afrika sør for Sahara og ASEAN-landene – med sammensatt årlig vekstpriser mellom 5 % og 6 %. Alle andre regioner er spådd å vokse med rater på 2 % til 4 %.
Ny rekord i langdistansehandel
Til tross for stor interesse for nearshoring og produksjon av varer nærmere kundene, viser DHL Trade Atlas 2025 at handel ikke har blitt mer regionalisert totalt sett. Faktiske handelsstrømmer indikerer motsatt trend. I de første ni månedene av 2024 nådde den gjenomsnittlige avstanden som ble tilbakelagt for alle omsatte varer rekordhøye 5.000 km, mens andelen av handel innenfor større regioner falt til et nytt lavpunkt på 51 %.
Grunner til optimisme i møte med endringer i politikken i USA
DHL Trade Atlas 2025 skisserer flere grunner til optimisme for den globale handelens fremtid til tross for en vending mot mer restriktiv amerikansk handelspolitikk. De fleste land anser handel som en viktig økonomisk mulighet fortsatt, og amerikanske handelsbarrierer kan medføre styrket bånd mellom andre land. Dessuten kan mange av Trumps tolltrusler ende opp annerledes enn opprinnelig forelått, eller utsettes for å forhindre en økning i inflasjonen innenlands. Dessuten er USAs andel av verdensimporten for tiden 13 %, mens andelen av eksport er 9 % – nok til at USAs politikk har betydelig effekt på andre land, men ikke nok til ensidig å bestemme fremtiden for global handel.
«Selv om trusler mot det globale handelssystemet må tas på alvor, har global handel vist stor motstandskraft pga. de store fordelene den gir for økonomier og samfunn,» sa Steven A. Altman, seniorforsker og direktør i DHL Initiative on Globalization ved NYU Sterns Center for the Future of Management. «Selv om USA kan trekke seg tilbake fra handelen – til en betydelig kostnad – er det ikke sannsynlig at andre land vil følge USA på samme vei fordi mindre land vil lide enda mer i en global retrett fra handel.»
Varer produsert i Kina finner nye ruter til USA
DHL Trade Atlas 2025 gir en oppdatering om geopolitiskdrevne endringer i handelsmønstre. Mens handelen mellom blokker av nære allierte av USA og Kina falt i 2022 og 2023 ift. handelen innenfor disse blokkene, var disse nedgangene små og fortsatte ikke videre i 2024.
USA og Kina har redusert sine andeler av handel med hverandre, men ikke nok til å utgjøre en betydelig «frakobling». Direkte handel mellom USA og Kina har falt fra 3,5 % av verdenshandelen i 2016 til 2,6 % i løpet av de første ni månedene i 2024. USA importerer imidlertid fortsatt en like høy andel fra Kina som resten av verden. Det er også fakta som tyder på at amerikansk import fra Kina er underrapportert. Dessuten antyder data som også tar hensyn til kinesisk innsats i varer som USA importerer fra andre land, ingen betydelig nedgang i USAs avhengighet av varer laget i Kina.
DHL Trade Atlas 2025
DHL Trade Atlas 2025 inneholder et vell av datadrevet innsikt og analyser om global handel og dens prospekter. Det er en oppdatert ressurs for bedriftsledere, beslutningstakere, lærere, studenter, media og den interesserte offentligheten. Rapporten inkluderer konsise énsides profiler som oppsummerer handelsmønstrene til nesten 200 land og territorierer som utgjør over 99 % av verdenshandelen, BNP og befolkningen.
Det gratis interaktive innholdet tilgjengelig på dhl.com/tradeatlas er en ny funksjon i rapporten. Nettstedet gjør det mulig for brukere å tilpasse analyser og utforske handelstrender etter spesifikke land, regioner og varekategorier. I tillegg tilbyr den praktiske alternativer for nedlasting av data og bilder.
Rapporten ble bestilt av DHL og forfattet av Steven A. Altman og Caroline R. Bastian fra New York University Stern School of Business. Den ble ferdigstilt i februar 2025 ved bruk av data og prognoseoppdateringer gjennom januar 2025.