Den nye rollen understreker XXLs engasjement for å styrke kundemøtet, bygge en bedre opplevelse i butikk og heve operasjonell effektivitet over hele Norge, Sverige og Finland. – Dawid vil være en viktig bidragsyter i vår snuoperasjon og han vil styrke oss på reisen mot atter igjen å bli den udiskutable destinasjonen for sportsutstyr i Norden, sier Freddy Sobin, CEO i XXL.

Gosciniak får ansvar for XXLs tre markeder og en rekke sentrale funksjoner på konsernnivå, som Store Experience, Staff & ProductivitySecurity & Loss Prevention og våre verksteder. Han vil da blant annet jobbe med XXLs styrking av omnikanal, forbedring av butikkonsepter, optimalisering av kundereisen og modernisering av XXLs operative modeller for å sikre høyest mulig effektivitet og lønnsomhet i detaljhandelsnettverket.

– Dawid vil tilføre mye ekspertise og visjon til teamet. Særlig viktig blir det å skape beste praksis og at vi sikrer en måte å jobbe på i hele selskapet. Her vil Dawid kunne bidra med sin lange erfaring i komplekse strukturer og jeg gleder meg til å få ham inn på laget, sier Sobin.

To tiår i HM

Gosciniaks beslutning om å gå til XXL ble påvirket av hans tro på selskapets potensial og et sammenfall med XXLs formål. – Jeg følte virkelig at denne rollen var skapt for meg og at jeg vil ha mye å tilføre. Det er også utrolig vekstpotensial i XXL og det er den merkevaren jeg har størst tro på av alle aktørene i segmentet i Norden, sier han.

Gosciniak har over to tiår med erfaring fra H&M, der han hadde ulike globale og regionale roller innen forretningsutvikling, salg, drift og kundeopplevelse. Nylig ledet han Store Experience & Commercial Unit, som han var med på å opprette. Enheten hadde overordnet ansvar for H&Ms globale Retail Channel Experience and Operations. Før det jobbet han som salgssjef for Kina, hadde flere lederfunksjoner i den globale ekspansjonsavdelingen og ledet etablering av nye markeder i Asia og Øst-Europa. Gosciniak startet i HM som avdelingsleder i den første HM-butikken i Polen.

Som COO, søker Gosciniak først å forstå XXLs operasjoner og strategier. – Det første jeg ønsker å gjøre er å møte mine nye kolleger! Og forstå organisasjonen, virkelig forstå strategiene og så utvikle en implementeringsplan basert på det. Jeg må også forstå hvem XXL-kunden er og hva som definerer dem.

XXL er et norsk børsnotert selskap innen sport og friluftsliv med virksomhet i Norge, Sverige og Finland. Har over 80 varehus og er Nordens ledende sportsbutikk på nett.

XXL tilbyr kjente merkevarer til de laveste prisene og har samlet mange aktiviteter under samme tak.

Over 5.000 ansatte. Hovedkontor på Alnabru i Oslo.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*