Svetlana Aleksijevitsj og Churchill hadr begge sine røtter i journalistikk og fakta(. (Foto:Nobelpris.org)
Svetlana Aleksijevitsj og Churchill hadr begge sine røtter i journalistikk og fakta(. (Foto:Nobelpris.org)

En framifrå personlighet og en egen stil er oppskriften for en Nobelprisvinner i litteratur, skriver Kristian Freden ved Nobelbiblioteket i Stockholm i boka » Skriv som en Nobelprisvinner». De har fått prisen har på en eller annen måte bare vært opptatt av å skrive, hevder  han etter grundig forskning på litteraturprisvinnere i det som heter Nobel Library. Freden skriver at Nobelprisen i litteratur tildeles i henhold til Alfred Nobels testamente til noen som «i litteraturen som har produsert det mest fremragende arbeid i ideell retning».Han skriver at tolkningen av dette har variert siden prisen først tildelt 1901, skriver Nordens Nyheter.

Har mye til felles

Kristian Fredén skriver at en prisvinnere må tilfredsstille akademiets stilistiske idealer. På begynnelsen av 1900-tallet, var det viktig at forfatteren også fremviste moralske egenskapere, noe som dengang kunne være enda viktigere enn de litterære kvaliteter,  Skriv fra ditt eget ståsted, her hans erfaring etter å ha studert samtlige litteraturprisvinnere.. I sitt arbeid med boken, oppdaget Freden at de 111 forfattere, (13 kvinner) som har mottatt prisen, at de har mye til felles.

– De har vært ivrige lesere. På en eller annen måte, har de blitt besatt av litteratur og skriving. De har hatt det til felles at de har en evne til å grave og skrive der de står i fysk forstand og i overført betydning.

– Selma Lagerlöf fant stemmen som forfatter ved å returnere til sine røtter i Värmland. Gabriel García Márquez jobbet mye på samme måte, men på den andre siden av kloden. Det synes å være en fordel å skrive om noe forfatteren selv kjenner til, uten at det trenger å væreselvbiografisk, skriver Kristian Freden.

Myter og svart humor

Humor er også viktig om den er seriøs nok, skriver Freden i sin nye bok. Han kommenterer ikke at Winston Churchull og årets nobelprisevinner Svetlana Aliksijevits berørere den journalistiske sjanger og begge skriver sakprosa.

– Humoren dukker opp på de mest uventede sammenhenger. Det er ikke alltid feel-good litteratur, men det kan være hysterisk morsom humor midt i alt det svarte. Tidligere «stendig sekreterare» i Nobelkomitten Horace Engdahl har beskrevetfor SVT hva han kaller «desperat  latter», som ofte ofte blir forbundet med mørk humor.

Redigering viktig

Alle som ønsker å bli morgendagens litteraturvinnere gjør klokt i å legge stor innsats i redigeringsfasen. Og replikere skaper vellykketde  forfattere. Og de har svært høye mål.

– Det er når du redusere teksten at du kan lykkes. For eksempel fjerne unødvendige adverb. Du må finne balansen mellom selvtillit og selvkritikk, skriver Kristian Freden.

– Du har fortsatt å tro at det du gjør vil være best i verden. Og ikke vær redd for å imitere andre. Lykkelig kombinere ulike forfatternes stiler.  Hva med åblande Müller og Hemingway?Selv om det svenske akademiet ikke kan bli beskyldt for å være kortsiktig trend-sensitive, har de helt siden 1900-tallet spilt rollen som trendsettere i kjølvannet av prisene som er blitt tildelt.

– Fremtidige forfattere vil kanskje være yngre og mer kommersielle, når de mottar prisen. Etter at det ble innført en regel om at en forfatter må ha blitt nominert minst ett år tidligere før det kan bli aktuelt for kandidaten å få tildelt prisen. Denne regelen kalles «lex Pearl S. Buck» etter vinneren i 1938 vinner, sier Kristian Freden. Etter andre verdenskrig, var det avant garde som gjaldt, som T. S. Eliot. Man kan si at prisen.  Så en kan si at prisen fikk høyere status. Så kom tiår med et mer internasjonalt perspektiv: andre språkområder og ulike deler av verden, skriver Kristian Freden Hvordan det svenske akademiets smakspreferanser vil være i fremtiden er det vanskelig å spå om.

Har ikke lyst til å spekulere.

– Jeg tror at kvalitetslitteratur som berører folklest er det som vil vinne fremtil slutt, skriver han.

Tidligere statsminister Winston Churchill fikk i sin tid obelprisen i litteratur, mens han var en typisk faktbokforfatter, akkurat som årets hvite-russiske vinner av prisen. Det har ikke vært eventyret som har vunnet frem men fakta eller faksjon som sjanger. Svetlana Aleksijevitsj fikk Nobels litteraturpris kunngjorde Svenska Akademien i Stockholm forrige torsdag. Svetlana Aleksijevitsj sier til Svenska Dagbaldet at tildelingen av prisen betyr mye for ytringsfrihet i både Hviterussland og Russland.  President Likasjenko i Hvite-Russland har åpent kritisert president Vladimir Putin og Russland anektering av Krim.

– Hun har oppfunnet en ny litterær sjanger. Hun overskrider journalistikkens format og har gått videre med en sjanger som andre etterpå har vært med på å jobbe fram. Fjerner man hennes verk fra hyllene, vil man se et gapende hull. Det sier mye om hvor original hun er, sier Svenska Akademiens sekretær Sara Danius. Prisvinnerens forlag i Norge, Kagge forlag, jubler over prisen.å Svetlana Aleksijevitjs svenske  forlaget Ersatz(Surrogat), som drives av Anna Bengtsson, som driver forlaget sammen med Ola Wallin, som altså er Aleksijevitjs utgiver.

Sara Danius er Nobelstiftelsens "stendige sekreterare" på fagområdet litteratur( Foto: Nobelstiftelsen)
Sara Danius er Nobelstiftelsens «stendige sekreterare» på fagområdet litteratur( Foto: Nobelstiftelsen)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*