Lufthansa Technik og de store leasingselskapene var tilstede og ytret seg. Mer enn tretti kreditorer var representert på det digitale rettsmøtet i Dublin første fredag i mars. Samtlige var positive eller nøytrale til forslaget om en måneds ekstra frist. Ingen kreditorer hadde innvendinger, skriver Nordens Nyheter. Det norske Luftfartstilsynet, obligasjonseierne representert av Nordic Trustee, Boeing, Airbus, Rolls-Royce, Garantiinstituttet for eksportkreditt, samt eksportkredittbanken Ex-Im fra USA var tilstede på møtet . Dessuten deltok irske skattemyndigheter og en rekke store leasingselskaper på det digitale møtet. GIEK står på listen fordi de forvaltet statens lånegaranti som ble gitt til norske flyselskaper i fjor. Norwegian fikk låne 3,0 milliarder kroner med statsgaranti– Nå skal Norwegian bli et «nordisk flyselskap», slik Nordens Nyheter skrev like før jul.
«Alle er i samme båt»
Lufthansas omsetningen i tredje kvartal var på 29,5 milliarder kroner, mot 101 milliarder kroner i samme kvartal i 2019. Norwegians trafikktall for februar er kraftig påvirket av lavere etterspørsel som følge av myndigheters reiserestriksjoner i Europa, skriver Nordens Nyheter. Norwegian la første torsdag si mars frem resultatene for fjerde kvartal 2020. Som ventet er tallene kraftig påvirket av pandemien og reiserestriksjoner i alle selskapets markeder. Nettotapet på NOK 16,6 milliarder er inkludert nedskrivninger på hele NOK 12,8 milliarder. Driftskostnadene før leasing og avskrivninger for fjerde kvartal ble redusert med 82 prosent sammenlignet med i fjor. Den rentebærende gjelden ble redusert med NOK 18 milliarder i løpet av 2020. Rekonstruksjonsprosessene i Irland og Norge som ble innledet i fjerde kvartal i fjor går som planlagt.
I februar fløy 61 374 kunder med Norwegian, 97 prosent færre enn samme måned i fjor. Den totale kapasiteten (ASK) var ned 98 prosent og passasjertrafikken (RPK) var ned 99 prosent. Fyllingsgraden lå på 38,1 prosent, en reduksjon på 44 prosentpoeng. Lufthansas nuderskuddet i årets ni første måneder har ifølge selskapets info vært på rundt 62 milliarder kroner.
Lufthansa fikk i juni nærmere 100 milliarder kroner i krisehjelp fra tyske myndigheter, men varsler nå nye kutt. Tre av fire fly vil bli satt på bakken resten av året. Norwegian har f¨tt mer enn tre milliarder i lån og støtte av den norske regjeringen.
– Vi er nå i starten på en vinter som vil bli hard og utfordrende for vår næring, sa selskapets direktør Carsten Spohr da han presenterte kvartalsresultatet torsdag.
Inkludert nedskrivninger
Norwegians nettotap var på NOK 16,6 milliarder og inkluderer nedskrivninger på hele NOK 12,8 milliarder. Driftskostnadene før leasing og avskrivninger for fjerde kvartal ble redusert med 82 prosent sammenlignet med i fjor. Den rentebærende gjelden ble redusert med NOK 18 milliarder i løpet av 2020. Rekonstruksjonsprosessene i Irland og Norge som ble innledet i fjerde kvartal i fjor går som planlagt.
Pandemien fortsetter å ha en sterk negativ innvirkning på luftfarten. Etterspørselen er kraftig påvirket av stadige endringer i myndighetenes reiserestriksjoner og nye smittebølger i flere av selskapets viktigste markeder. Av selskapets flåte på 131 fly, var i snitt 15 fly i drift i fjerde kvartal. 574 000 kunder fløy med Norwegian i denne perioden, en nedgang på 92 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Kapasiteten (ASK) falt med 96 prosent og passasjertrafikken (RPK) falt med 97 prosent. Fyllingsgraden var på 52,4 prosent, et fall på 32,5 prosentpoeng sammenlignet med fjerde kvartal 2019.
– 2020 var et eksepsjonelt krevende år for hele luftfarten og for Norwegian. Resultatet for fjerde kvartal er ikke overraskende i lys av dette. Dessverre er flertallet av våre ansatte permittert og mange har mistet jobben, blant annet som følge av at langdistansevirksomheten opphører. Til tross for alle de utfordringer pandemien har skapt er det stort engasjement i selskapet, og sammen skal vi bygge det nye Norwegian når vi er ute av rekonstruksjonsprosessene. Arbeidet med å komme ut av krisen som et finansielt sterkt, konkurransedyktig flyselskap med et forbedret tilbud til kundene fortsetter for fullt og jeg ser frem til å igjen ønske flere kunder velkommen om bord etter hvert som Europa gradvis gjenåpnes, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.
Blir nordisk flyselskap
I fjerde kvartal 2020 iverksatte Norwegian rekonstruksjonsprosesser i Irland og i Norge. Begge prosessene går som planlagt. Målet er å redusere gjeld, tilpasse flåtestørrelsen til fremtidig drift og sikre ny kapital inn i selskapet. Norwegian skal redusere gjelden betydelig til rundt NOK 10 milliarder og hente fire til fem milliarder kroner i frisk kapital. I løpet av 2020 ble den rentebærende gjelden redusert med NOK 18 milliarder. Fremover skal Norwegian tilby innenriksreiser i Norge, reiser i Norden, samt mellom Norden og viktige destinasjoner ellers i Europa. Planen er å ha om lag 50 fly i drift i disse markedene i 2021, avhengig av utviklingen av pandemien og reiserestriksjoner i selskapets viktigste markeder. Totalt gjennomførte Norwegian 90,1 prosent av de planlagte flygningene i fjerde kvartal, og av disse var punktligheten på 94,1 prosent, skriver Nordens Nyheter.