Et team med lang erfaring og inngående kjennskap til norsk luftfart, ledet av Erik G. Braathen, har gått sammen for å etablere et nytt flyselskap. Målet er å bygge et økonomisk bærekraftig flyselskap som sikrer tilbudet på det norske stamrutenettet, samt flyr direkte til europeiske reisemål. I pressemeldingen står det ingenting om Braganzas rolle, et Braathen-eid holdingselskap med hovedkontor i Stockholm. Per G. Braathens flyselskap BRA i Sverige. Det skjer etter følgende av en søknad om konkursbeskyttelse i Sverige ifjor på grunn av koronaviruset fordi inntekte falt med 97 prosent. Braganza med Geir Stormorken som ceo og styreleder eid av Braganza AB
Finansavisen var først ute med nyheten i Norge.
– Vi har en sterk lidenskap for norsk luftfart. Vi tror ikke at markedet vil komme tilbake dit det var i forkant av koronapandemien. Vi vil benytte all vår erfaring og kompetanse for å bygge et nytt, norsk flyselskap tilpasset den økonomiske virkeligheten og passasjerenes behov, sier initiativtaker Erik G. Braathen.
Dette skjer mens luftfartsbransjen er i en dyp krise. Senest i dag kom Norwegian med oppdaterte trafikktall for september i år, som viste en nedgang på 90 prosent fra september i fjor, med sine 319.370 passasjerer.
– Vi mener det er riktig tidspunkt for å starte et nytt flyselskap nå. Vi leier inn moderne fly til en rimelig pris, ansetter de beste medarbeiderne, og bygger et heldigitalt selskap med lite kompleksitet som gjør at vi får lave kostnader og kan tjene penger med færre fly. For kundene skal vi tilby konkurransedyktige priser og en effektiv og god digital reise fra bestilling til ankomst, sier Braathen i pressemeldingen.
Erfaring med flyselskaper
Braathen-familien har bred erfaring med flyselskaper. Malmö Aviation fusjonerte regionale flyselskapet Sverigeflyg i 2016 og ble til BRA – the new domestic airline in Sweden. BRA flyr til 13 destionasjoner fra Bromma Stockholm Airport som sin hovedbase. BRA skriver på sine nettsider at selskapet er det nest største selskapet i Sverige med 2.2 million passajerer årlig og en markedsandel på 40% før koronakrisen. Braganza er et svensk holdingselskap med hovedkontor i Stockholm, skriver Nordens Nyheter.
– Vi har en sterk lidenskap for norsk luftfart. Vi tror ikke at markedet vil komme tilbake dit det var i forkant av koronapandemien. Vi vil benytte all vår erfaring og kompetanse for å bygge et nytt, norsk flyselskap tilpasset den økonomiske virkeligheten og passasjerenes behov, skriver flyarving Erik G. Braathen i en pressemelding. Braathen har tidligere vært styremedlem i Norwegian, og var administrerende direktør i Braathen Safe i ti år frem til 1999.
Med seg på laget har han av Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling, når han nå lanserer et nytt norsk flyselskap.
Ifølge pressemeldingen jobber nå 25 personer for fullt med å bygge opp det nye selskapet, som planlegger å ha første fly i luften i løpet av første halvdel av 2021.
– Vi mener det er riktig tidspunkt for å starte et nytt flyselskap nå. Vi leier inn moderne fly til en rimelig pris, ansetter de beste medarbeiderne, og bygger et heldigitalt selskap med lite kompleksitet som gjør at vi får lave kostnader og kan tjene penger med færre fly. For kundene skal vi tilby konkurransedyktige priser og en effektiv og god digital reise fra bestilling til ankomst.
Mer enn 25 personer jobber nå for fullt med å bygge det nye flyselskapet, som planlegger å starte opp med fem fly av typen B737-800 eller A320, og ha første fly i lufta i løpet av første halvår, 2021. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022. Besetningen ombord vil være underlagt norske kollektivavtaler.
Solgte seg ut
I 2002 solgte Braganza seg ut av Braathens som følge av at SAS la inn bud på hele selskapet og avnoterte selskapet fra børsen. Som en del av avtalen i forbindelse med salget av Braathens kjøpte Braganza alle aksjene i det svenske innenriksflyselskapet Malmö Aviation i 2002. Senere i 2002 ble verdiene i Braganza delt som følge av en avtale mellom de tre gjenværende eierne som alle er barnebarn av grunnleggeren Ludvig. G Braathen. Per G. Braathen ble da eneeier av Braganza. Som følge av eierskiftet ble selskapets strategi gradvis endret i retning av industrielle investeringer, primært innenfor reiseliv og relaterte industrier. Per G. Braathens private investeringselskap ble innlemmet i Braganza i 2002, og med det fulgte et antall reiselivsinvesteringer som er en del av Braganzas portefølje.
In February 2016 Malmö aviation and the regional airlines of Sverigeflyg merged to become BRA – the new domestic airline in Sweden. With the launch of BRA a new commercial IT platform was implemented. During 2016 BRA (Braathens Regional Airlines) will take delivery of nine factory new ATR 72-600. They will replace older ATRs and SAAB 2000 on lease. Six of the aircrafts will owned by the BRA and three aircrafts will be owned by Bramora Ltd. Pr. March 2020. The Covid 19 virus first paralyzes China and parts of Asia in December 2019 and January 2020, before spreading throughout Europe and to the United States. Braganza’s companies are strongly influenced by this.
BRA var altså resultatet av en fusjon i 2016 mellom Malmö Aviation, Sverigeflyg, Gotlandsflyg, Kullaflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg, Flysmåland, Sundsvallflyg, Golden Air, Braathens Regional and Braathens Training. BRA, og hadde 1100 ansatte ledet av CEO Geir Stormorken før koronakrisen.