Birk Sport: Fra konkurs til rekordomsetning – her er oppskriften
I Januar 2020 hadde Birk Sport gått konkurs. Norgård-familien kjøpte boet tilbake til familien og skulle få spesialbutikken på benene igjen, blant annet ved å lansere sitt første affiliate program noensinne.
I Januar 2020 kom nyheten om at Birk Sport hadde gått konkurs. Familiebedriften som hadde vært en rendyrket spesialbutikk innen sykkel siden før tusenårsskiftet måtte lukke dørene etter et tosifret millionunderskudd i 2019.
Da Norgård-familien, som i sin tid startet kjeden, senere kjøpte opp boet og skulle få Birk Sport på benene igjen, ble strategien å fokusere på de mest solide butikkene fra tidligere drift samt nettbutikken.
Nettbutikken skulle vokse og bli en større del av forretningen, samtidig som god omsetning ikke skulle komme på bekostning av lønnsomheten. For å oppnå dette, lanserte Birk Sport i April 2020 sitt første affiliate program noensinne i samarbeid med Daisycon – et internasjonalt markedsføringsnettverk.
Vekst uten økonomisk risiko
Da den eneste kostnaden tilknyttet affiliate markedsføring er den forhåndsetablerte prosenten av ordreverdien på de salg som genereres av affiliate nettverkets mediepartnere, risikerer Birk Sport som annonsør aldri å bruke for mange annonsekroner relativt til omsetningen – da en fast prosent betyr fast ROAS. Dette er naturligvis en attraktiv modell for en nettbutikk med vekstambisjoner, men samtidig en konkurs friskt i minne.
– I ti år har jeg pratet med selgere i byråer som lover gull og grønne skoger, men hvor vi som kunde har måttet ta all risiko – uten at noe byrå har kunnet vise resultater over tid, forteller daglig leder i Birk Sport, Martin Norgård Vermundsberget og fortsetter,
– Det Daisycon derimot tilbyr er en veldig attraktiv og langsiktig modell, og en vinn-vinn for alle parter. Systemet er enkelt å bruke, og Daisycon enkle å jobbe med. Vi har løpende en god dialog, og vi når bredt ut til vår målgruppen uten at vi selv må bruke så mye tid på det.
Daisycon har sikret maksimal synlighet for Birk Sport gjennom å aktivere et bredt spekter av relevante mediepartnere som promoterer de aktivt: Viatrumf tilbyr Trumf-bonus for kjøp i nettbutikken, norske nettaviser har skrevet content-artikler om årets elsykler, mens nøye utvalgte CSS partnere har løftet Birk Sport til nye høyder på Google Shopping. Alt dette har Daisycon tatt seg av, mens Norgård-familien har kunnet fokusere på andre deler av forretningen.
Et godt produktfeed er alfa omega
I det første året var et mangefult produktfeed en utfordring, men i mars fikk Daisycon tilgang til et langt forbedret produktfeed fra Birk Sport. Dette belønnet sammenligningssider og CSS partnere i vårt nettverk med å seksdoble omsetningen til Birk Sports affiliate program fra mars til april, og siden har affiliate programmet generert millionomsetning til Birk Sports nettbutikk hver måned.
Halvannet år etter konkursen, ligger Birk Sport ann til å ramme en omsetning på mellom 83 og 85 millioner i 2021, med et driftresultat på cirka 13 millioner. Mens nettbutikken omsatte for 9.5 millioner i 2020, vil de lande på cirka 24 millioner når året er omme.
Birk Sport: Fra konkurs til rekordomsetning – her er oppskriften
I Januar 2020 hadde Birk Sport gått konkurs. Norgård-familien kjøpte boet tilbake til familien og skulle få spesialbutikken på benene igjen, blant annet ved å lansere sitt første affiliate program noensinne.
I Januar 2020 kom nyheten om at Birk Sport hadde gått konkurs. Familiebedriften som hadde vært en rendyrket spesialbutikk innen sykkel siden før tusenårsskiftet måtte lukke dørene etter et tosifret millionunderskudd i 2019.
Da Norgård-familien, som i sin tid startet kjeden, senere kjøpte opp boet og skulle få Birk Sport på benene igjen, ble strategien å fokusere på de mest solide butikkene fra tidligere drift samt nettbutikken.
Nettbutikken skulle vokse og bli en større del av forretningen, samtidig som god omsetning ikke skulle komme på bekostning av lønnsomheten. For å oppnå dette, lanserte Birk Sport i April 2020 sitt første affiliate program noensinne i samarbeid med Daisycon – et internasjonalt markedsføringsnettverk.
Vekst uten økonomisk risiko
Da den eneste kostnaden tilknyttet affiliate markedsføring er den forhåndsetablerte prosenten av ordreverdien på de salg som genereres av affiliate nettverkets mediepartnere, risikerer Birk Sport som annonsør aldri å bruke for mange annonsekroner relativt til omsetningen – da en fast prosent betyr fast ROAS. Dette er naturligvis en attraktiv modell for en nettbutikk med vekstambisjoner, men samtidig en konkurs friskt i minne.
– I ti år har jeg pratet med selgere i byråer som lover gull og grønne skoger, men hvor vi som kunde har måttet ta all risiko – uten at noe byrå har kunnet vise resultater over tid, forteller daglig leder i Birk Sport, Martin Norgård Vermundsberget og fortsetter,
– Det Daisycon derimot tilbyr er en veldig attraktiv og langsiktig modell, og en vinn-vinn for alle parter. Systemet er enkelt å bruke, og Daisycon enkle å jobbe med. Vi har løpende en god dialog, og vi når bredt ut til vår målgruppen uten at vi selv må bruke så mye tid på det.
Daisycon har sikret maksimal synlighet for Birk Sport gjennom å aktivere et bredt spekter av relevante mediepartnere som promoterer de aktivt: Viatrumf tilbyr Trumf-bonus for kjøp i nettbutikken, norske nettaviser har skrevet content-artikler om årets elsykler, mens nøye utvalgte CSS partnere har løftet Birk Sport til nye høyder på Google Shopping. Alt dette har Daisycon tatt seg av, mens Norgård-familien har kunnet fokusere på andre deler av forretningen.
Et godt produktfeed er alfa omega
I det første året var et mangefult produktfeed en utfordring, men i mars fikk Daisycon tilgang til et langt forbedret produktfeed fra Birk Sport. Dette belønnet sammenligningssider og CSS partnere i vårt nettverk med å seksdoble omsetningen til Birk Sports affiliate program fra mars til april, og siden har affiliate programmet generert millionomsetning til Birk Sports nettbutikk hver måned.
Halvannet år etter konkursen, ligger Birk Sport ann til å ramme en omsetning på mellom 83 og 85 millioner i 2021, med et driftresultat på cirka 13 millioner. Mens nettbutikken omsatte for 9.5 millioner i 2020, vil de lande på cirka 24 millioner når året er omme.