Tidligere har saksbehandlingstiden hos Brønnøysundregistrene vært tre–fire dager. Saksbehandlingstiden på enkle meldinger er nå mer enn 30 kalenderdager. – Lang saksbehandlingstid skaper problemer for næringslivet. Dette står i kontrast til målet i Hurdalsplattformen om «å redusere behandlingstiden for offentlige tillatelser til næringslivet.» Så vidt vi ser skyldes dette manglende kapasitet hos Brønnøysundregistrene. Regjeringen må ta dette på alvor og sørge for å bevilge nok ressurser, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.
Flere av våre medlemmer har de siste månedene kontaktet oss for å orientere om lange saksbehandlingstider hos Brønnøysundregistrene. På vei inn i sommerferien ser vi at saksbehandlingstiden fortsetter å øke. Dette er bekymringsfullt og skaper store problemer for lokalt næringsliv over hele landet, sier Regnskap Norge-sjef Rune Aale-Hansen. – Behandlingstiden er for flere typer meldinger over en måned og skaper alvorlige forsinkelser for næringslivet. Dette står dessverre i kontrast til ambisjonene i Hurdalsplattformen, om å «gjøre det enklest mulig for bedrifter å forholde seg til det offentlige, enten det gjelder rapporteringskrav, regelverk eller virkemiddelapparat».
For noen år tilbake var behandlingstiden for innkommende elektroniske registermeldinger gjerne ikke mer enn tre–fire dager.
– Situasjonen er svært uheldig for selskaper som eksempelvis sender inn melding om fusjon, fisjon eller kapitalnedsettelse, som alle meldes i to trinn. For det første er i dag behandlingstiden for selve beslutningsmeldingen for disse selskapshendelsene på 33-34 kalenderdager. Når beslutningen endelig er kunngjort, følger seks ukers kreditorfrist, før virksomheten tidligst kan sende en gjennomføringsmelding. Også gjennomføringsmeldingen for fusjon, fisjon og kapitalnedsettelse har imidlertid i dag en behandlingstid på over 30 dager, forteller Regnskap Norge-direktøren: – Vi er dermed i en situasjon der offentlig saksbehandling for visse sentrale to-trinnsmeldinger samlet kan bli nærmere to måneder lenger enn det som er måltall for saksbehandling. Dette er ugreit.
Ikke mangel på kompetanse, men kapasitet
-Vi er kjent med at Brønnøysundregistrene har vært gjennom en omorganisering som også innebærer økt digitalisering av oppgaver. Slik vi kjenner etaten er den kompetent og dyktig på digitale løsninger. Når vi likevel opplever så kraftige og økende forsinkelser som vi nå gjør, fremstår det åpenbart at utfordringen knytter seg til kapasitet, sier Rune Aale-Hansen: – Dette må regjeringen ta på alvor og sørge for at det settes av tilstrekkelige midler i statsbudsjettet til at Brønnøysundregistrene kan ta unna saker uten å være en flaskehals for næringslivet.
Kontakt:
e-post: rune.aale-hansen@regnskapnorge.no
mob: 4131 7563