Det er ikke bare i verdensøkonomien det er uro, også norske bedrifter rammes av korona-utbruddet. Både privatkunder og mange små- og mellomstore bedriftskunder er bekymret for ringvirkningene virusfrykten fører med seg, og flere har allerede begynt å kjenne på problemene.
– Vi har stor forståelse for at denne spesielle situasjonen vil kunne medføre økonomiske problemer for våre kunder – både privatkunder og bedriftskunder. Vi er innstilt på å strekke oss langt for å hjelpe – både bedriftskunder som får kortsiktige likviditetsproblemer, og privatkunder som trenger hjelp som en følge av korona-utbruddet, sier Arild Bjørn Hansen som er administrerende direktør i SpareBank 1 Østfold Akershus.
Den siste tidens eksplosjon av koronavirus-smitte flere steder i landet har ført til problemer for flere norske bedrifter. Fravær av ansatte, karantener, kansellerte ordre og manglende leveranser er noen av utfordringene bedriftene møter på.
– Problemene ser ikke ut til å bli mindre i tiden som kommer. Vi oppfordrer alle bedriftskunder til å ta kontakt med banken dersom de blir rammet av krisen, sier Jon Tørmoen so er direktør for Bedriftsmarked i SpareBank 1 Østfold Akershus.
Hva kan vi hjelpe med?
– For at vi skal kunne hjelpe deg som kunde best mulig, er det viktig at du kontakter din rådgiver i god tid. Da er det lettere å finne gode løsninger i fellesskap, sier Jon Tørmoen.
Banken vil i stor grad kunne innvilge avdragsutsettelser dersom det er behov for det for bedriftskundene. Kortsiktige kreditter kan også være et viktig bidrag i en periode for å bedre likviditeten for enkelte bedrifter.
– For å begrense skadevirkningene bør du også vurdere hvilke tiltak du selv kan iverksette, helst så tidlig som mulig. Dette kan for eksempel være å raskest mulig inndrive utestående forfalte fordringer og om nødvendig redusere kostnadsbasen midlertidig, sier Jon Tørmoen
Når uønskede situasjoner oppstår, vil banken hjelpe bedriftene som rammes og gjøre alt for at konsekvensene for bedriftene blir minst mulige.
– Å møte på slike situasjoner er ikke nytt for oss. Senest for to år siden opplevde vi en tørkesommer som skapte store utfordringer for bøndene. Gjennom god dialog med kundene og ulike tiltak klarte vi sammen å håndtere krisen. Det skal vi også på best mulig måte klare denne gangen, sier Jon Tørmoen.
Ta kontakt med banken hvis du får problemer
En temperaturmåling på våre 6 kontorer i regionen, viser at det foreløpig er ganske få henvendelser direkte til bankkontorene, men at korona-relaterte henvendelser til kundesenteret er økende, sier Terese Troy Prebensen som er direktør for Privatmarked hos SpareBank 1 Østfold Akershus.
Foreløpig vil vårt forsikringsselskap Fremtind ikke fraråde våre kunder å reise til land som ikke UD eller FHI råder folk mot å dra til, men vi følger utviklingen nøye, og nye oppdateringer kommer fortløpende, sier Terese Troy Prebensen.
Vi anbefaler våre kunder å ta gode reisevalg basert på UD/FHI sine råd og hva vi dekker. Vårt forsikringsselskap, Fremtind, har til enhver tid oppdaterte nettsider om hva reiseforsikringen dekker. Også må kundene være klar over at situasjonen kan endre seg på kort tid, og de må tenke gjennom konsekvensene av å bli satt i karantene i utlandet. Hva vil for eksempel en forsinket hjemreise bety for en selv – familien og jobben?
Det aller viktigste rådet er å ta kontakt med banken dersom du får problemer eller er usikker på hvordan du skal håndtere økonomien din som følge av koronakrisen. I nettbanken kan du sende melding eller chatte med oss. Vårt kundesenter har åpent 7 dager i uken fra 07 til 24 og kan hjelpe deg med det aller meste på telefon, e-post og chat. Dette gjelder både for bedrifter og personkunder, sier Terese Troy Prebensen.
Hjelp oss med å holde våre ansatte friske!
SpareBank 1 Østfold Akershus følger anbefalingene fra Folkehelseinstituttet. Vi har stort fokus på god beredskap, og har iverksatt en rekke tiltak som skal ivareta både kunder og ansatte. Vi følger retningslinjene fra Folkehelseinstituttet, og i noen tilfeller har vi også innført enda strengere retningslinjer, sier Jorunn Solstad som er HR direktør hos SpareBank 1 Østfold Akershus.
Vi gjør dette først og fremst for å beskytte kunder og medarbeidere, og for å ivareta bankens operative evne for å forebygge at mange blir syke samtidig. I tillegg er det vårt samfunnsansvar å forebygge smitte med tanke på belastning på helsevesenet, avslutter Jorunn Solstad, HR direktør i SpareBank 1 Østfold Akershus.
Vi ønsker å ha alle våre bankkontor åpne så lenge som mulig, men er sårbare om flere av våre ansatte blir syke samtidig. Som en generell anmodning ber vi deg om å ikke besøke bankkontorene våre om du føler deg dårlig og har symptomer på forkjølelse eller influensa, har de siste 14 dagene har besøkt et land som er på listen over risikoområder, eller vært i nær kontakt med en person som er smittet av koronaviruset.
SpareBank 1 Østfold Akershus er en selvstendig regional sparebank som er i allianse med flere andre sparebanker gjennom SpareBank 1 samarbeidet. Vi driver med bank og eiendomsmegling, og hovedkontoret vårt ligger på Høyda i Rygge. Konsernet har, med sine datterselskaper, 208 årsverk, og vi er lokalisert med 6 bankkontorer og 7 eiendomsmeglerkontorer i Halden, Sarpsborg, Fredrikstad, Moss, Askim, Vestby og Drøbak. Konsernet SpareBank 1 Østfold Akershus omfatter følgende datterselskaper; EiendomsMegler 1 Østfold og Akershus AS (100 %) og NEKOR Gårdselskap (100 %)