Danmark opplever for tiden et høyt antall bedrageriforsøk, hvor særlig eldre mennesker lokkes til å dele sine NemID-opplysninger som blir brukt til å opprette nye kredittkort-avtaler i deres navn. I løpet av den siste måneden har Bank Norwegian oppdaget mer enn 25 forsøk på denne typen svindel. Navnet «Rigmor» går igjen i mange av disse sakene. Nå advarer Bank Norwegian sine kunder og introduserer en rekke tiltak for å stoppe svindelen.
– Vi anmelder alle bedrageriforsøk til Politiet og ber våre kunder være ekstra oppmerksomme. Heldigvis har vår avdeling for bekjempelse av økonomisk kriminalitet oppdaget flere av svindelforsøkene. Ved å gå ut med denne typen advarsel, ønsker vi å bidra til bedre kunnskap rundt denne typen bedrageri og øke våre kunders bevissthet rundt den. Vi håper at vi på den måten kan gjøre det vanskeligere for de kriminelle som står bak, sier Melita Ringvold, leder for kommunikasjon og bærekraft i Bank Norwegian.
Hele 13 «Rigmor»-saker på en uke
Framgangsmåten er den samme i alle saker. Folk blir ringt opp av en person som utgir seg for å ringe fra Digitaliseringsstyrelsen i Danmark for å hjelpe til med den nye digitale ID-løsningen MitID. På den måten utnytter svindlerne overgangen til MitID som mange har opplevd som vanskelig. I løpet av samtalen blir den de bedt om å dele sine NemID-koder.
Noe tyder på at ofrene blir valgt på bakgrunn av deres navn som er vanlig blant den eldre befolkningen. I starten dreide det seg hovedsakelig om personer 70-80 årsalderen, men Bank Norwegian har også sett lignende svindelforsøk mot folk i andre aldersgrupper.
– Vi oppdaget at navnet «Rigmor» gikk igjen i mange av sakene, enten som personenes fornavn, mellomnavn eller som deres ektefelles navn. Den første uken i mai oppdaget vi hele 13 «Rigmor»-saker, og senere har vi sett flere navn som kan tyde på at vedkommende er en eldre person, sier Emilie Pedersen i bank Norwegians avdeling for bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Del aldri koder og innloggingsopplysninger med andre
Pedersen forklarer at mange av de som er utsatt for svindelen har hatt mistanke med det samme, og derfor sperret deres NemID før de har blitt kontaktet av banken. Ofte er det også for sent ettersom kredittkortet allerede er opprettet. Kortene blir raskt tilknyttet digitale betalingstjenester som gjør at de kan tas i bruk med det samme.
– Beløpene i disse sakene varierer fra noen tusen til ganske store beløp. Vi advarer på det sterkeste mot å dele personopplysninger, brukernavn og passord. Samtidig har vi oppfordret Digitaliseringsstyrelsen i Danmark og andre banker til å være særlig oppmerksomme på denne typen svindel. Det er viktig for oss å sikre at andre ikke blir utsatt for det samme, sier Emilie Pedersen.
Hva kan du gjøre for å unngå svindel?
- Del aldri sensitive opplysninger over telefon eller e-post
- Del aldri personlige innloggingsdetaljer eller koder til andre
- Banker og offentlige myndigheter vil aldri be deg dele slike tilgangskoder
- Digitaliseringsstyrelsen kontakter deg via Digital Post dersom du skal foreta deg noe – aldri på telefon
- Ta kontakt med banken din umiddelbart dersom du har mistanke om svindel
- Hvis skaden allerede har skjedd skal du sperre din NemID og anmelde saken til Politiet
- Kontakt MitID kundestøtte for å sikre at din NemID ikke er er brukt til å opprette MitID.